Savaitė Šveicarijos Alpėse tyrinėjant kalnų
biologinę įvairovę – tokia išskirtinė patirtis teko ES jaunųjų mokslininkų
konkurso nacionalinio etapo specialiojo prizo laimėtojui Artūrui Makseliui,
Varėnos „Ažuolo“ gimnazijos mokiniui. Vos tik grįžęs iš mokslinės stovyklos Šveicarijoje
Artūras sutiko pasidalinti įspūdžiais su Jaunojo tyrėjo skaitytojais.
Kaip sekėsi tarptautinėje gamtos tyrimų savaitėje (angl.
Internationas wildlife research week – IWRW)? Ką veikėte, kokius tyrimus
atlikote?
Tarptautinėje gamtos tyrimų savaitėje įgavau daug patirties ir puikiai
praleidau laiką. Per pirmąsias dvi dienas susipažinome su tiriamųjų darbų
galimybėmis, aplankėme tyrimams parinktas vietas kalnuose. Tada grupėmis
rinkome tiriamąją medžiagą, atlikome stebėjimus ir rašėme tyrimo ataskaitą. Priklausiau
botanikos grupei, su kuria tyrėme gyvaėdį augalą tuklę Pinguicula, keliavome skirtingais kalnų takais ir stebėjome
skirtingų rūšių ekologinių nišų skirtumus. Galiausiai, atliktą tyrimą
pristatėme IWRW atstovams ir kitiems dalyviams.
Savaitės tyrimą buvo galima rinktis iš šešių projektų: dviejų botanikos
(tuklės Pinguicula nišų skirtumai ir tręšiamų laukų biologinė
įvairovė), keturių zoologijos (tręšiamų pievų įtaka drugių biologinei
įvairovei, kalnų gyvačių nišų skirtumai, klimato kaitos įtaka varliagyviams,
švilpikų atsakas į skirtingus plėšrūnus).
Papasakok plačiau apie tavo grupės atliktą tyrimą.
Kaip jau sakiau, tyrėme kalnuose paplitusias tukles Pinguicula, kurios maitinasi pagautais nedideliais
nariuotakojais. Alpėse auga trys tuklių rūšys: Pininguicula vulgaris, Pininguicula leptoceras ir Pininguicula
alpina. Tyrimo metu nustatėme,
kad šie augalai auga išskirtinai izoliuotai vieni nuo kitų. Šį pastebėjimą
siejome su trijų rūšių skirtingais ekologinių nišų faktoriais: substrato pH,
aukščiu virš jūros lygio, saulės šviesos lygiu ir vandens poreikiu.
Kokių šalių mokiniai dalyvavo stovykloje? Kokia kitų dalyvių
tiriamojo darbo patirtis?
Be manęs, atstovaujančio Lietuvai, į stovyklą atvyko mokiniai iš
Portugalijos, Švedijos, Norvegijos, Šveicarijos, Estijos, Vokietijos, Čekijos
ir JAV. Kadangi šioje gamtos tyrimų savaitėje dalyvauja geriausi iš geriausių,
visų mokinių žinių lygis buvo tikrai aukštas, išryškėjo tik keli nedideli
skirtumai: vieni mokiniai geriau suprato botaniką, kiti zoologiją. Didžioji
dalis mokinių tyrimus iki tol buvo darę tik laboratorijose, gilinosi į
molekulinę biologiją arba biochemiją, o IWRW metu visi turėjome greitai
perprasti lauko biologiją (angl. field
biology).
Kokių naujų žinių ir patirties įgijai ir kur galėsi tai
panaudoti?
Gamtos tyrimų savaitės metu daug sužinojau apie išskirtinai Šveicarijos
Alpėse augančius augalus (jų morfologiją, fiziologiją, paplitimą) ir gyvūnus (jų
fiziologiją, elgesį ir anatomiją). Tyrimų metu susipažinau su lauko biologija ir
šios tyrimų srities metodikomis, kurias tikrai galėsiu panaudoti atlikdamas tyrimus
ateityje.
Kaip susidomėjai mokslu ir kuo tiriamasis darbas tau įdomus? Ko, tavo nuomone, reikia, kad jis būtų
sėkmingas?
Mokslu susidomėjau atsiradus SARS-CoV-2 virusui. Pradėjau domėtis virusais
ir bakterijomis, jų morfologija ir fiziologija, sąveika su ląstelėmis ir jų
atsaku, patogeneze. Per dvejus metus sukaupiau teorinių žinių, kurias
pritaikiau rašydamas darbą ES jaunųjų mokslininkų nacionaliniam etapui. Manau,
kad atlikdamas tiriamuosius darbus galiu atskleisti daug svarbios ir nežinomos
informacijos apie Žemėje gyvenančius organizmus, jų ekologines sąsajas, sąveiką
su žmonėmis.
Kad mokslinis darbas būtų sėkmingas svarbu rasti aktualų ir pačiam tyrėjui
įdomų klausimą. Žvelgiant iš metodinės pusės, yra svarbu turėti didelį tiriamų
objektų skaičių, kad rezultatai būtų patikimi, pvz., tiriant ekologines nišas,
man atrodo, svarbu apžvelgti kuo daugiau ir kuo skirtingesnes populiacijas, kuo
skirtingesnėse vietose.
Kokie Tavo ateities planai?
Netolimoje ateityje planuoju rašyti daugiau tiriamųjų darbų, kurių
tyrimo objektu pasirinksiu augalus arba mikroorganizmus. Mano manymu šie
organizmai yra labai svarbūs ekologijai ir turi didelę įtaką žmonėms.
Ačiū, kad pasidalinai įspūdžiais!