Eglė
Marija Ramanauskaitė
Jaunojo tyrėjo nuotrauka
Skaitmeninė revoliucija į mokslo pasaulį atnešė daug naujovių. Naujausios technologijos leidžia kurti milžiniškas duomenų bazes, analizuoti didelį duomenų kiekį. O tai sudaro sąlygas modeliuoti ir analizuoti globalias problemas, pavyzdžiui, klimato atšilimą, natūralių išteklių sąnaudas, ligų paplitimą, naujų virusų padermių atsiradimą. Tačiau technologijos ne visada gali pakeisti žmogų. Kartais su milžinišku duomenų kiekiu ar tam tikrais mokslo uždaviniais geriau susidoroja žmogus. Tiesa, ne vienas ir ne keli. Pavyzdžiui, vienos ekologijos laboratorijos mokslininkai nesuskaičiuos visų Europos paukščių [1]. O tam, kad peržiūrėtų visas 1,6 milijono NASA Stardust misijos nuotraukų, vienas žmogus užtruktų ne mažiau kaip 100 metų [2]. Tačiau tokius uždavinius galima įgyvendinti, kai į pagalbą ateina viena ar kita mokslo sritimi besidomintys žmonės – mėgėjai.
Visais laikais visuomenės kauptos žinios apie supančią aplinką, klimatą, gyvūniją ir augaliją buvo naudingos to meto mokslo žmonėms. Daugybė tokių duomenų iki šiol naudojami moksliniams klausimams nagrinėti. Šiais laikais mėgėjų mokslo [3] (angl. citizen science, crowdsourcing) idėja vis labiau populiarėja, o tokių projektų daugėja. Kartu su mėgėjais atliktų tyrimų rezultatai skelbiami prestižiniuose mokslo žurnaluose (Cook ir kt. 1986, Khatib ir kt. 2011). Norintiems prisidėti prie vėžio tyrimų, užterštumo problemų narpliojimo, juodųjų skylių paieškų ir kitų mokslo uždavinių sprendimo pakanka turėti kompiuterį arba išmanųjį telefoną ir internetą. Mėgėjų mokslo projektų dalyviai skatinami surinktus duomenis naudoti savo tyrimams, kurti idėjas moksliniams darbams ir juos patiems daryti. Tam priemonių taip pat per akis – specialiomis programomis galima rinkti ir analizuoti duomenis, šia medžiaga dalytis, spręsti užduotis kartu su kitais dalyviais. Gausu moksliniams tyrimams skirtų įrankių ir priemonių, kuriais galima naudotis mobiliuoju telefonu. Tačiau apie viską iš pradžių!
Mėgėjai moksle
Mokslininko
profesija atsirado neseniai – iki XIX a. antrosios pusės mus supančio pasaulio
tyrimai buvo tik mėgėjų reikalas (Vetter 2011). Dauguma didžių gamtos ir
kosmoso tyrinėtojų buvo kitų sričių profesionalai, į mokslo pasaulį įsitraukę
tiesiog iš smalsumo ir didelio susidomėjimo. Štai B. Franklinas (B. Franklin,
1706–1790) buvo rašytojas, leidėjas ir politikas, tačiau domėjosi įvairiomis
mokslinėmis problemomis, sukūrė pirmąją elektros teoriją, išrado žaibolaidį,
atsakė į daugybę kitų mokslinių klausimų [4].
Č. R. Darvinas (Ch. R. Darwin, 1809–1882) už kelionę Beagle laivu aplink
pasaulį susimokėjo pats, o ir ekspedicijoje dalyvavo labiau kaip kapitono
kompanionas, o ne mokslininkas [5].
Ekspedicijos metu jis surinko daug medžiagos apie Pietų Amerikos ir kitų kraštų
augaliją, gyvūniją, geologijos, paleontologijos, antropologijos duomenų. Be šių
ir daugelio kitų mėgėjų atradimų neįsivaizduojamas šių dienų mokslo ir
technologijų pasaulis, nors mokslinio išsilavinimo jie neturėjo.
Taip
mokslininkais per amžius yra tapę daugybės profesijų atstovai. Žvejų, ūkininkų,
kalnakasių, net aukso ieškotojų, pirklių ir misionierių sukauptos žinios
suteikia neįkainojamų duomenų apie įvairių regionų biologinę įvairovę,
išnykusias, nykstančias ir invazines organizmų rūšis, klimato pokyčius ir kt.
(Vetter 2011, Miller‑Rushing ir kt. 2012). Dauguma jų prie mokslo pažangos
prisidėjo atsitiktinai – stebėdami supančią aplinką ir kaupdami žinias, nuo
kurių priklausė jų pačių gerovė. Pavyzdžiui, Japonijos metraštininkai metų
metus kruopščiai aprašinėjo jų kultūroje labai svarbią tradicinę šventę –
vyšnių žydėjimo festivalį (1 pav., Primack ir Higuchi 2007, Primack ir kt.
2009). Įvairių dvarų metraštininkai smulkiai aprašydami, kada ir kur dalyvavo
festivalyje, suteikė svarbių duomenų šių dienų mokslininkams. Štai 1644 m.
metraštyje [6] balandžio 14-ąją rašoma: „...imperatoriaus rūmuose, Kiote, grožėjomės
žydinčiomis vyšniomis ir ragavome imperatoriaus sakę“. Seniausi šiuo metu turimi
šaltiniai datuojami IX a. (Aono ir Kazui 2008). Pagal metraštininkų užrašus
mokslininkai atsekė vyšnių žydėjimo laiką per pastaruosius 1200 metų, o pagal
jį įvertino temperatūros kaitą. Globalius klimato pokyčius vertinti sunku, jei
nežinoma, kaip klimatas kito per tūkstančius metų. Deja, tiesioginiai klimato
duomenys pradėti registruoti tik prieš 150 metų. Vidutinė temperatūra Žemėje
per pastarąjį amžių padidėjo daugiau nei 1 laipsniu, o mokslininkai
prognozuoja, jog per artimiausius 100 metų pakils dar bent 2 ar net daugiau
laipsnių. Dėl šiltos žiemos ir ankstyvo pavasario augalai anksčiau ima skleisti
lapus ir krauti žiedus, o dėl ilgo rudens – pailgėja „žaliasis“ vegetacijos
laikotarpis. Vyšnios Japonijoje dabar pražysta dviem ar net trimis savaitėmis anksčiau
nei prieš 100 metų (Primack ir Higuchi 2007). Manoma, jog tai klimato atšilimo
pasekmė.
1 pav.
Žydinčios vyšnios, Tokijas, Japonija, apie 1890 m. © Okinawa Soba, Flickr (CC
BY NC SA 2.0)
Visuomenės
veikėjai, ėmęsi mokslo norėdami geriau pažinti aplinką, ne tik patys darė
tyrimus, bet ir skatino paprastus žmones rinkti, stebėti, aprašyti pasaulio
stebuklus. Norvegų vyskupas Dž. E. Gunerusas (J. E. Gunnerus, 1718–1773) subūrė
gamtos tyrinėtojus (Brenna 2011). Daugybė šventikų, valstybės tarnautojų ir
paprastų žmonių siųsdavo vyskupui įvairių retenybių – gėlių, sėklų, medienos,
gyvūnų iškamšų ar net gyvų žvėrių ir paukščių, rastus senovinius ginklus ir
samių ritualinius reikmenis. Kas yra gamtos stebuklai ir kaip juos rinkti,
suprato ne visi, tačiau Dž. E. Gunerusas vertino bet kokį indėlį. O gausi
vyskupo kolekcija po jo mirties tapo muziejaus Trondheime, kuris egzistuoja iki
šiol, pagrindu. Dž. E. Gunerusas pirmasis apibūdino milžinryklį (Cetorhinus
maximus). Be daugybės kitų darbų, vyskupui labai rūpėjo prie Norvegijos
krantų atklystanti milžiniška žuvis. Gavęs šios žuvies iškamšą, jis pirmasis ją
aprašė ir pavadino – Sqvalus maximus (vėliau šis pavadinimas pakito į
dabartinį). Nuodugniai apžiūrėjęs žuvies galvą ir apsvarstęs visus turimus
duomenis – žvejų ir prekeivių pasakojimus, žuvies burnos ir dantų sandarą,
vyskupas padarė išvadą, jog tai ta pati žuvis, kuri, pasak Biblijos, prarijo
pranašą Joną [7] (2 pav.). Nors Dž. E. Gunerusas buvo tik mėgėjas, jis paskelbė daugybę
mokslinių straipsnių apie Norvegijos florą ir fauną, kartu su istorikais G.
Šėningu (G. Schøning) ir P. F. Sumu (P. F. Suhm) įkūrė Trondheimo draugiją
(dabar Karališkoji Norvegijos mokslų draugija), o dėl indėlio į gamtotyrą
vadinamas pirmuoju norvegų mokslininku.
2 pav. Paveikslas „Jona ir ryklys“, apie 1400 m., autorius nežinomas. © Metropolitano meno muziejus (Metropolitan Museum of Art), www.metmuseum.org
Mėgėjų mokslas – nauji galimybių horizontai
Šiais
laikais riba tarp mokslininko ir mėgėjo gana aiški, tačiau pastarieji ir toliau
prisideda prie mokslo pažangos. Mokslu besidomintys žmonės skatinami ne tik
dalyvauti kitų sukurtuose projektuose, bet ir kurti savo, į juos įtraukti
daugiau žmonių. Ypač sveikintini projektai, susiję su opiomis šių dienų
problemomis, pvz., klimato kaita, energetika. Tačiau mėgėjai gali įminti netgi
astronomijos, molekulinės biologijos, genetikos ir kitų šiuolaikinio mokslo
sričių mįslių.
Nemažai
šių dienų mėgėjų mokslo projektų vykdomi kartu su mokslininkais, kurie suteikia
mėgėjams svarbios informacijos ir (arba) duomenų, įvertina jų surinktą
medžiagą, padarytas išvadas. Daliai tokių projektų, pvz., ekologijos,
gamtotyros sričių, mėgėjai padeda surinkti kuo daugiau duomenų ar aprėpti kuo
platesnį regioną. Būtent šios sritys yra mėgėjų mokslo pradininkės – gyvąją
gamtą visais laikais noriai stebėdavo ir stebi daugybė žmonių.
JAV
daugiau nei prieš 100 metų atsiradęs ir visus piliečius kvietęs dalyvauti
projektas – „Kalėdinis paukščių skaičiavimas“ (angl. Christmas Bird Count)
– yra vienas seniausių mėgėjų mokslo projektų. 1900 m. žmonės buvo kviečiami
Kalėdų dieną dalyvauti kiek kitokioje nei buvo įprasta paukščių medžioklėje [8].
Iki tol daugybė žmonių per Kalėdas dalyvaudavo varžybose, kurių tikslas buvo
sumedžioti kuo daugiau paukščių ir žvėrių. Sunerimę dėl mąžtančių paukščių
populiacijų gamtosaugininkai pakvietė, užuot beatodairiškai medžiojus, juos
skaičiuoti. 1900 m. buvo atlikti 25 skaičiavimai, iš viso suskaičiuota
18,5 tūkst. paukščių (89 rūšys). 2013 ir 2014 m. buvo 2 408 skaičiavimai,
iš viso pastebėta beveik 66,3 milijono paukščių [9].
Šiemet paukščiai bus skaičiuojami jau 115-ą kartą, o paukščiams atpažinti ir
registruoti sukurtos programos „eBird“ ir „BirdsEye Log“. Vienas ar keli
mokslininkai tiek duomenų nesurinktų, todėl didelio masto ekologinių tyrimų be
mėgėjų vykdyti būtų neįmanoma. 1999 m. išpopuliarėjo projektas „SETI@home“
(Hand 2010). Visi norintys galėjo prisijungti prie projekto ir naudoti savo
kompiuterio išteklius nežemiškos gyvybės signalams ieškoti tarp gausybės
radioteleskopu surinktų duomenų. Tai klasikinis mėgėjų mokslo projekto pavyzdys
– kai kiekvienas dalyvis skiria šiek tiek savo laiko ar išteklių, visi kartu
gali labai daug pasiekti, pavyzdžiui, išanalizuoti milžinišką duomenų kiekį.
Nuo
2002 m. atsirado daugiau panašių projektų, kuriuose dalyvauja šimtai tūkstančių
mėgėjų. Iš kitų išsiskiria 2005 m. sukurtas „Rosetta@home“ projektas, skirtas
baltymų erdvinei struktūrai nustatyti. Jis labai greitai išsirutuliojo iki
kolektyvinio mąstymo (angl. distributed thinking arba human
computation) projekto „Foldit“ (3 pav.). Jame iki šiol dalyvauja tūkstančiai
mėgėjų, kurių dauguma neišmano biochemijos.
3 pav. „Foldit“ projekto dalyvių tikslas – naudojantis programos įrankiais rasti optimalią baltymų erdvinę struktūrą. © Foldit Wiki (CC BY SA 3.0)
Net
maži baltymai sudaryti iš šimtų aminorūgščių, todėl kad tiksliai sulankstytų
vieną polipeptidinę grandinę, programa turi išbandyti tūkstančius struktūrų,
kol galiausiai randa mažiausios energijos būseną. O dėl išvystyto trimačio
suvokimo žmogus tai gali padaryti daug greičiau. Be to, dėl algoritmo
netobulumo kompiuteris gali praleisti optimalią baltymo struktūrą, todėl jau
sunarpliotą polipeptidinę grandinę gali tekti išardyti, kad paaiškėtų, kur turi
pasislėpti hidrofobinės aminorūgštys. Taigi, plūstant mėgėjų laiškams su
pasiūlymais, kaip geriau sulankstyti baltymus, „Rosetta@home“ kūrėjai baltymų
erdvinės struktūros variantų paiešką pavertė žaidimu. Dalyviai savarankiškai
arba keliese lankstydami polipeptidinę grandinę turi rasti optimalią baltymo
erdvinę struktūrą. Taip mėgėjai prisideda prie mokslo – jų pasiūlytos baltymų
struktūros tikrinamos laboratorijoje, o sukauptos žinios svarbios įvairioms
ligoms pažinti, pvz., vėžiui, AIDS, vakcinoms ir vaistams kurti.
Žaidėjai
gali išsaugoti baltymų lankstymo strategijas (t. y. tam tikrą veiksmų
seką), kuriomis galima dalytis su savo grupės nariais arba visais projekto
dalyviais. Dalydamiesi idėjomis ir kartu spręsdami užduotis žaidėjai dažnai
išnarplioja pačias sudėtingiausias baltymų struktūras. Rinkdami taškus
pavieniai dalyviai ar jų grupės varžosi tarpusavyje, o kai kuriems jų
mokslininkai net pasiūlo patiems kurti sintetinių baltymų modelius. Vienas
tokių mėgėjo sukurtų baltymų 2009 m. buvo susintetintas laboratorijoje. Šis žaidimas
taip pat gali būti naudingas kaip mokymo priemonė. Mokytojai gali užregistruoti
klasę žaidime, o mokiniai grupėmis spręsti baltymų lankstymo užduotis. Gerai
sulankstę baltymus mokiniai gauna vis sudėtingesnes užduotis, o mokytojai gali
sekti jų pasiekimus (Hand 2010, Cooper ir kt. 2010). Daugiau kolektyvinio
mąstymo projektų pateikta 1 lentelėje (nr. 8–13).
Dauguma
mėgėjų mokslo projektų leidžia naudotis visais surinktais duomenimis. Taigi
dalyvaudami ne tik prisidėsite prie jau vykdomų mokslo projektų, bet ir
galėsite pasinaudoti kitų dalyvių iš viso pasaulio surinkta medžiaga.
Pavyzdžiui, daugybė aplinkosaugos projektų, susijusių su invazinių, nykstančių
rūšių, klimato įtakos biologinei įvairovei tyrimais, jau vykdomi JAV ir kitose
valstybėse, tačiau atlikę tyrimus savo regione, prisidėsite prie pasaulinių
duomenų rinkimo ir galėsite savo gautus rezultatus palyginti su kitur atliktų
tyrimų rezultatais.
Visuomenė mokslui ar mokslas visuomenei?
Kai
kurių projektų dalyviai skatinami siųsti į laboratorijas įvairius pavyzdžius,
stebėti ir registruoti regiono florą ir fauną. Galintys skirti daugiau laiko ir
pinigų kviečiami dalyvauti specialiose mokymo programose ir dirbti
laboratorijose kartu su mokslininkais. Taip pat sukurta projektų, kurių
dalyviai už dalyvavimą sumoka simbolinę sumą ir taip padeda finansuoti
mokslinius tyrimus (angl. crowdfunding). Pavyzdžiui, norintieji
dalyvauti atvirame bendrovės „Exogen Biotechnology“ projekte ir išsitirti savo
DNR pažaidas turi įsigyti 99 JAV dolerius kainuojantį tyrimo rinkinį ir
išsiųsti jį tyrėjams kartu su savo kraujo mėginiu.
Gali
atrodyti, kad taip mokslininkai išnaudoja visuomenę, ypač jei reikia sumokėti
už dalyvavimą projekte, nusipirkti ar pasigaminti tam tikros įrangos. Tačiau
mokslininkai straipsniuose visada pamini mėgėjų indėlį. O pastarieji gali
naudotis bendraminčių bei mokslininkų surinktais duomenis.
Mėgėjų
mokslo projektai vis labiau populiarėja, nes pamažu įvertinama abipusė jų nauda
– mokslininkams jie padeda surinkti ir (ar) išanalizuoti didžiulį duomenų
kiekį, o patys pagilina žinias, susipažįsta su moksliniu darbu, išmoksta
kritiškai mąstyti, mažų mažiausiai prasmingai leidžia laisvalaikį. Daug mėgėjų
mokslo projektų kuriama ir mokymo tikslais, siekiant skatinti visuomenę pažinti
savo aplinką, gilintis į regiono bei viso pasaulio problemas ir ieškoti
sprendimų. Tai labai naudinga mokiniams – bendradarbiavimas su mokslininkais
pakeičia jų mokslo suvokimą.
Mokslas
turi tarnauti visuomenei. Tačiau tokia samprata kartais apvirsta aukštyn
kojomis – mėgėjai tampa įvairių tyrimų varomąja jėga. Dauguma mėgėjų mokslo
projektų skirti pasaulinėms problemoms spręsti, pvz., klimato kaitos, sveikatos
apsaugos, bioįvairovės išsaugojimo. Taigi, mėgėjai ne tik įsitraukia į mokslą,
bet ir kuria savo ateitį. Mėgėjų mokslo projektų pavyzdžių pateikta 1
lentelėje.
1 lentelė. Mėgėjų mokslo projektai, duomenų rinkimo programos, įrankiai
Mėgėjų mokslo projektai |
|||
Nr. |
Pavadinimas |
Aprašas |
Nuoroda |
1 |
„The
Sun Lab“ |
Projektas
skatina imtis Saulės audrų tyrimų – dalyviams prieinami mokslininkų turimi
duomenys, nuotraukos, naudojami įrankiai. |
|
2 |
„The
Great Sunflower Project“ |
Projektas
skirtas stebėti vabzdžius, apdulkinančius augalus. Jo tikslas – surinkti kuo
daugiau duomenų iš įvairių regionų. Visais projekto metu surinktais duomenis
galima naudotis rengiant mokslinį darbą. |
|
3 |
„eBird“ |
Projektas
skirtas duomenims apie paukščius rinkti ir analizuoti. Iš įvairių regionų
surinkti duomenys svarbūs bioįvairovės tyrimams ir gali būtų naudojami savo
tyrimams atlikti. |
|
4 |
„The
SHArK Project“ |
Projekto
tikslas – atrasti pigių ir patvarių puslaidininkinių medžiagų, kurios
skaidytų vandenį į deguonį ir vandenilį fotoelektrolizės būdu. Dalyviai
kviečiami prisidėti sprendžiant pasaulines energetikos problemas. |
|
5 |
„The
Energy Lab“ |
Projektas
kviečia projektuoti atsinaujinančių energijos šaltinių sistemas dideliems
miestams ir regionams aprūpinti energija. Dalyviams prieinama reikiama
mokslinė informacija ir mokslininkų surinkti duomenys. |
|
6 |
„SavingEnergy@Home“ |
Dalyviai
skatinami sekti savo būsto ir aplinkos temperatūrą ir vertinti įvairias energijos
taupymo strategijas. Šie duomenys naudojami temperatūros žemėlapiams
sudaryti. Surinktais duomenimis ir sudarytais žemėlapiais galima naudotis
atliekant savo tyrimus. |
|
7 |
„Evolution
MegaLab“ |
Dalyviai
stebi ir registruoja sodo sraigių kriauklių morfologiją, tiria, kaip, kur ir
kodėl išsivystė tam tikri kriauklių raštai, ar tam įtakos turėjo klimato
atšilimas. Projekto dalyvių surinktus duomenis galima naudoti savo tyrimams. |
|
Kolektyvinio mąstymo projektai |
|||
Nr. |
Pavadinimas |
Aprašas |
Nuoroda |
|
„Zooniverse“ |
Projektas,
apimantis keletą astronomijos, aplinkosaugos, biologijos sričių kolektyvinio
mąstymo projektų. Toliau pateikta keletas pavyzdžių. |
|
8 |
|
„Galaxy
Zoo“ – pirmasis „Zooniverse“ projektas. Dalyviai tolimų galaktikų nuotraukose
turi apibūdinti galaktikų formas. Nuo projekto sukūrimo (2007 m.)
dalyviai jau atpažino ir suklasifikavo milijonus tokių nuotraukų, o šie
duomenys naudojami aiškinantis galaktikų evoliuciją. |
|
9 |
|
„The
Milky Way Project“ dalyviai klasifikuoja Paukščių Tako galaktikos nuotraukas,
darytas „Spitzer“ kosminiu teleskopu. Dalyviai žymi išskirtinės formos
objektus, matomas galaktikas, ieško kitų neįprastų dalykų. Taip kuriamas mūsų
Galaktikos žemėlapis ir renkami duomenys apie žvaigždžių formavimąsi. |
|
10 |
|
„Radio
Galaxy Zoo“ – dalyviai analizuoja stebėjimų radioteleskopais duomenis ir
ieško supermasyvių juodųjų skylių galaktikose. Naudojantis šiais duomenimis
tikimasi geriau suprasti, kaip formuojasi supermasyvios juodosios skylės ir
kaip tai veikia galaktikas. |
|
11 |
|
„Whale.fm“
– dalyviai klausosi orkų ir grindų skleidžiamų garsų įrašų, juos atpažįsta ir
rūšiuoja. Taip tikimasi surinkti daugiau duomenų apie šių žinduolių
bendravimą ir įvairių jų garsų reikšmes. |
|
12 |
|
„Bat
Detective“ – panašus į „Whale.fm“ projektas, skirtas rūšiuoti šikšnosparnių
garsus. |
|
13 |
„Cell
Slider“ |
Dalyviai
turi apibūdinti nuotraukose matomas ląsteles, pvz., spalvą, formą. Šie
duomenys renkami norint išskirti savitas vėžinių ląstelių savybes. |
|
Duomenų rinkimo įrankiai |
|||
Nr. |
Pavadinimas |
Aprašas |
Nuoroda |
14 |
„EpiCollect“ |
Duomenų
rinkimo programos, pritaikomos individualiems projektams. Galima sukurti
duomenų rinkimo anketą. Duomenys kaupiami centrinėje duomenų bazėje, juos
galima analizuoti įvairiais būdais, pagal surinktos medžiagos koordinates
sukurti žemėlapį ir kt. Projektą galima daryti ir keliese. |
|
15 |
„Magpi“ |
||
16 |
„CyberTracker“ |
||
17 |
„Movebank“ |
Internetinė
duomenų bazė, leidžianti sekti ir analizuoti įvairių gyvūnų judėjimą (pvz.,
„Cat Tracker“ projektas sukurtas sekti, kur ir kada keliauja tavo katė).
Galima įkelti, analizuoti ir žemėlapyje išvysti savo surinktus duomenis ir
(arba) panaudoti kitų dalyvių surinktus duomenis savo tyrimams. |
|
18 |
„Project
Noah“ |
Dalyviai
dalijasi pastebėtų organizmų nuotraukomis. Jei reikia, kiti dalyviai padeda
šiuos organizmus atpažinti, renkami duomenys bendriems projektams. Projekto
dalyvių surinktus duomenis galima naudoti savo moksliniams tyrimams. |
|
19 |
„iNaturalist.org“ |
||
20 |
„Public
Lab“ |
Pateikiama
daugybė idėjų, kaip įgyvendinti tam tikrus projektus, sukonstruoti įrangą,
pvz., kaip fotografavimui iš aukštai fotoaparatą iškelti balionu ar aitvaru.
Visų dalyvių surinktus duomenis galima naudoti savo moksliniams tyrimams. |
|
Vadovai ir įrankiai (programos) |
|||
Nr. |
Pavadinimas |
Aprašas |
Operacinė sistema |
21 |
„Star
Walk“ |
Vadovas,
padedantis atpažinti dangaus kūnus, pateikiama informacijos apie žvaigždes,
žvaigždynus, planetas ir jų palydovus. |
„Android”,
„iOS” |
22 |
„Audubon“
vadovai |
Skirti
paukščiams, žinduoliams, ropliams, vabzdžiams, augalams ir kt. organizmams
atpažinti. Vadovai skirti Šiaurės Amerikos gyventojams, bet gali būti
naudingi ir kituose regionuose. |
„Android“,
„iOS“, „Kindle“, „NOOK Colour“ |
23 |
„BirdsEye
Europe“ |
Vadovas,
padedantis atpažinti paukščių rūšis ir rinkti duomenis apie stebimus
paukščius. |
„Android”,
„iOS” |
24 |
„Twigle
Birds“ |
Skirta
atpažinti paukščių balsus, suteikia daug informacijos apie paukščių rūšis. |
„Windows
Phone“ |
25 |
„MyNature
Animal Tracks“ |
Laukinių
gyvūnų pėdsakų vadovas. |
„Android”,
„iOS” |
26 |
„MyNature
Tree Guide“ |
Medžių
vadovas. |
„Android”,
„iOS” |
27 |
„iPest1“ |
Kenkėjų
vadovas. |
„iOS” |
28 |
„RockHound“ |
Uolienų
vadovas. |
„iOS” |
29 |
„Smart
Measure“ ir „EasyMeasure“ |
Leidžia
išmatuoti objekto aukštį, plotį, plotą, atstumą iki jo. |
„Android”,
„iOS” |
30 |
„Smart
Tools“ |
Žibintuvėlis,
kompasas, gulsčiukas, kampainis, liniuotė, triukšmo matuoklis, virpesių
matuoklis. |
„Android”,
„iOS” |
31 |
„Naturewalk
Pedometer“ |
Leidžia
matuoti nueitą atstumą. |
„Android”,
„iOS” |
32 |
„Theodolite“ |
Suteikia
informacijos apie buvimo vietą, pvz., koordinates, aukštį virš jūros lygio ir
kt. naudingą informaciją. |
„iOS” |
33 |
„Unit
Converter“ |
Matavimo
vienetų keitiklis. |
„Android”,
„iOS” |
34 |
„Geotimescale“ |
Geologinė
laiko skalė. |
„iOS” |
35 |
„Molecules“ |
Įvairių
molekulių (DNR, RNR, baltymų ir kt.) erdviniai modeliai. |
„iOS” |
Žaidimai |
|||
Nr. |
Pavadinimas |
Aprašas |
Nuoroda |
36 |
„Foldit“ |
Dalyvių
tikslas – rasti optimalią baltymų erdvinę struktūrą. Šie duomenys svarbūs
vėžio, AIDS, neurodegeneracinių ligų tyrimams, sintetiniams baltymams, pvz.,
imunoglobulinams, kurti. |
|
37 |
„NOVA
RNA VirtuaLab“ ir „EteRNA“ |
Panašu
į žaidimą „Foldit“, tačiau čia lankstomos RNR molekulės. Žaisdami dalyviai
sužino daugiau apie RNR ir kaip šias molekules lankstyti. Geriausi dalyvių
pasiūlyti RNR modeliai sintetinami laboratorijoje. |
|
38 |
„Phylo“ |
Spręsdami
rebusus ir rinkdami taškus dalyviai lygina įvairių organizmų genomo sekas.
Žaidimo tikslas – sukonstruoti filogenetinį medį. Tai svarbu norint suprasti
evoliucinius organizmų ryšius ir daugiau sužinoti apie genų funkcijas ir
genetines ligas. |
|
39 |
„Old
Weather“ |
Žaidimas
skirtas daugiau sužinoti apie klimato sąlygas nuo 1850 m. iki Antrojo
pasaulinio karo iš laivų žurnalų įrašų. Prisijungdami prie istorinių
ekspedicijų dalyviai šifruoja pasirinkto laivo žurnalo įrašus ir renka
taškus. |
|
40 |
„EyeWire“ |
Žaidimo
tikslas – sudaryti akies tinklainės neuronų ryšių žemėlapį. Tai svarbu norint
suprasti, kaip susidaro ir veikia neuronų tinklai. Žaidėjai renka taškus,
sprendžia vis sudėtingesnes užduotis. |
Raktas į tyrimų pasaulį
Gamtos
mylėtojai visada jungėsi į didžiulius bendraminčių tinklus, tačiau dabar tai
padaryti daug lengviau nei bet kada anksčiau. Viena stebėti gamtą apsiginklavus
tik pieštuku ir bloknotu (geriausiu atveju dar ir liniuote, kompasu ar kitais
įrankiais), surinktus duomenis ir pavyzdžius siųsti paštu, telegrafu ar per
pasiuntinį, tačiau visai kas kita į mokslinę misiją išsiruošti tik su
išmaniuoju telefonu.
Nors
vyskupas Dž. E. Gunerusas mėgdavo pats iš arti apžiūrėti visus gamtos
stebuklus, jis, ko gero, nebūtų numojęs ranka į šiuolaikines technologijas.
Išmaniojo telefono ar planšetinio kompiuterio specialios programos leidžia
fotografuoti ir spustelėjus vos kelis mygtukus apibūdinti gamtoje pastebėtus
objektus, organizmus ar reiškinius, globalinės padėties nustatymo sistema (GPS)
užregistruoti tikslias jų koordinates (1 lentelė, nr. 17–19). Kitos programos
leidžia nustatyti objekto aukštį ir plotį, atpažinti augalus ir gyvūnus (1
lentelė, nr. 21–35). Spustelėjus vieną mygtuką surinkti duomenys siunčiami į
centrinę duomenų bazę, prie kurios gali prisijungti nuo kelių iki kelių šimtų
tūkstančių mėgėjų.
Kai
kurios programos skirtos sukurti savo projektą (1 lentelė, nr. 14–16, 20).
Duomenis projektui galima rinkti vienam arba dalytis su kitais dalyviais. Be
to, labai daug programų sukurta jau pradėtiems mėgėjų mokslo projektams
vykdyti. Aptarsime keletą tokių.
„Naktinė Žemė“ („The Globe at Night“)
Besidomintys urbanizacijos sukeltomis problemomis ar astronomija gali išbandyti programą „The Globe at Night“. Naktinei Žemei stebėti sukurtos dvi mobiliosios programos „Loss of the Night“ ir „Dark Sky Meter“. Pirmoji skirta „Android“ operacinei sistemai ir veikia kaip žaidimas – dalyviai, nukreipę savo telefono fotokamerą į naktinį skliautą, turi rasti kuo daugiau matomų žvaigždžių, kurių ieškoti padeda GPS valdoma rodyklė. Surinkti duomenys kartu su koordinatėmis siunčiami į centrinę duomenų bazę ir naudojami pasauliniam šviesos taršos žemėlapiui sukurti. O jūs drauge daugiau sužinote apie žvaigždes ir žvaigždynus. Programa „Dark Sky Meter“ sukurta „iOS“ operacinės sistemos naudotojams (programa tinka „iPhone 4S“ ir vėlesniems modeliams). Ji automatiškai matuoja fotokameros užfiksuotą dangaus švytėjimą. Šios nuotraukos taip pat prisideda prie pasaulinio šviesos taršos žemėlapio sukūrimo. Programa turi ir papildomų funkcijų: pateikiama orų prognozė, debesuotumas, Mėnulio fazė, laikas, kada leidžiasi Saulė, – visa tai, ko reikia, kad galėtumėte geriau suplanuoti naktinę išvyką.
„Triukšmo tarša“ („Noise Tube“)
Dar
viena programa, skirta urbanizacijos sukeltoms problemoms registruoti –
„NoiseTube“ („Android“ ir „iOS“). Programa matuoja aplinkos triukšmo lygį
decibelais (dB), o gauti rezultatai pateikiami žemėlapyje, pvz., raudona spalva
pažymimos itin triukšmingos vietos, žalia – ramesnės. Išėję pasivaikščioti
tiesiog paleiskite programą „NoiseTube“ ir jūsų nueitas kelias atsiras „Google
Maps“ triukšmo žemėlapyje, kurį galite analizuoti patys arba pasidalyti
surinktais duomenimis su visais projekto dalyviais. Duomenys į centrinę duomenų
bazę įkeliami turint interneto prieigą. Pažymėję, pvz., „transporto kamštis“,
„automobilis“, „erzinantis garsas“, suteiksite papildomos informacijos apie triukšmo
šaltinį.
Tai
galimybė ne tik sekti triukšmo lygį, bet ir prisidėti prie triukšmo kontrolės
savo mieste – mokslininkai, aplinkosaugininkai, valdžios atstovai ir miestų
planuotojai spręsdami triukšmo sukeltas problemas gali pasinaudoti šiais
rezultatais.
„Jūrų fitoplanktonas“ („Secchi marine
phytoplankton“)
Maždaug pusė atmosferos deguonies išsiskiria jūros paviršiuje gyvenantiems mikrodumbliams vykdant fotosintezę. Tačiau fitoplanktono jūrose dėl pasaulinio klimato atšilimo sparčiai mažėja. Mokslininkams svarbu žinoti, kaip kinta jūrų fitoplanktono populiacija, nes didesni pokyčiai gali turėti neigiamų pasekmių vietinėms ir viso pasaulio ekosistemoms. Todėl pasaulio vandenynų fitoplanktonui stebėti Jungtinės Karalystės Plimuto universiteto mokslininkai sukūrė mobiliąją programą „Secchi“ („Android“, „iOS“). Programa nemokama, tačiau pačiam reikia pasigaminti specialų įrankį – jūrinį Seki (Secchi) diską. Tai 30 cm skersmens baltos spalvos diskas su svareliu, pakabintas ant matavimo juostos. Jį projekto dalyvis pasirinktoje jūros vietoje turi panardinti į vandenį ir stebėti, kokiame gylyje disko jau nebematyti (4 pav.). Taip nustatomas dumblių kiekis toje vietoje, nes nuo fitoplanktono tankio priklauso paviršinio vandens drumstumas. Programa „Secchi“ nustatomos tikslios dalyvio koordinatės, o jis turi nurodyti, kokiame gylyje disko jau nematyti, gali įvesti vandens temperatūrą, parašyti pastabų ir įkelti nuotrauką. Duomenis rinkti galima kad ir kur būtumėte, o į centrinę duomenų bazę programa juos išsiųs, kai turėsite interneto prieigą.
4 pav.
Kaip naudotis Secchi disku? © WWW.SECCHIDISK.ORG
„Pajūrio šiukšlės“ („Marine LitterWatch“)
Tai
Europos aplinkos agentūros (EEA) inicijuota programa, skirta rinkti duomenis
apie šiukšles pajūryje. „Marine LitterWatch“ programa („Android“ ir „iOS“)
leidžia spustelėjus kelis mygtukus suorganizuoti paplūdimio valymo talką,
pateikti duomenis apie surinktas šiukšles (5 pav.), visos talkos registruojamos
žemėlapyje. Taip visuomenė skatinama švarinti pajūrį, domėtis užterštumo
problemomis ir padėti mokslininkams išsiaiškinti, iš kur, kodėl ir kaip jūrose
ir pakrantėse atsiranda šiukšlių.
5 pav.
Duomenys apie pajūryje rastas šiukšles pateikiami spustelėjus kelis mygtukus.
„Marine LitterWatch“ programos vaizdas (ekrano kopija). © Marine LitterWatch
developed by EEA, http://www.eea.europa.eu/themes/coast_sea/marine-litterwatch
„Europos invazinės rūšys“ („That‘s Invasive“)
Invaziniai
organizmai – tai organizmai, gyvenantys už jų natūralaus arealo ribų ir
neigiamai veikiantys vietines bendrijas, žmonių sveikatą. Deja, mokslininkai
neturi pakankamai duomenų, kad galėtų užkirsti kelią jų keliamoms problemoms.
Jiems padėti gali mėgėjai – „RINSE“ (angl. Reducing the Impact of Non‑Native
Species in Europe) tyrimo sumanytojai Europos invazinėms rūšims registruoti
sukūrė specialią programą „That‘s Invasive“. Programa galima į duomenų bazę
įkelti pastebėtų invazinių organizmų nuotraukas. Jų buvimo vieta GPS nustatoma
automatiškai. Programoje įdiegtas vadovas padės atpažinti augalus, gyvūnus ir
daugiau sužinoti apie jų ekologiją. Į duomenų bazę įkeltas nuotraukas peržiūri
mokslininkai. Mėgėjų surinkta informacija naudojama Europos invazinių organizmų
žemėlapiui sukurti, kuris būtinas norint suprasti ir spręsti jų sukeltas problemas.
Jei negali vienas, darykim drauge
Šiuolaikiniai
mėgėjų mokslo projektai rodo, kad tai, ko negali padaryti vienas žmogus, padaro
būrys bendraminčių. Pasitikėjimas kolektyviniu mąstymu – viena svarbiausių
priežasčių, kodėl įvairiuose mokslo projektuose dalyvauja nieko bendro su
mokslu neturintys žmonės. Mėgėjai nebijo imtis užduočių, kurias sprendžia
mokslininkai, pvz., nuotraukose atrasti kometos dulkelių ar sulankstyti ŽIV
baltymą, nes žino, jog daug žmonių spręs tą pačią užduotį, todėl viena klaida
nieko nelems. Paradoksalu, tačiau tokių klaidų pasitaiko daug mažiau, nei gali
atrodyti. Todėl mėgėjų surinktais duomenimis mokslininkai pasitiki ir
naudojasi.
Šiandien prisidėti prie mokslinių tyrimų paprasta. Pasaulinio masto tyrimams, pvz., urbanizacijos sukeltų problemų, energetikos, klimato atšilimo, bioįvairovės temomis, dažnai trūksta duomenų iš Baltijos šalių, Šiaurės Europos, todėl galite ne tik papildyti pasaulinio projekto duomenų bazę, bet ir sukurti savo projektą. Daugeliu atvejų mėgėjų mokslo projektų dalyvių ir mokslininkų surinktą medžiagą galima panaudoti savo tyrimams. Nemažai programų pritaikytos naujiems projektams kurti. Kaip tuo pasinaudoti, sukurti projektą, rinkti duomenis ir juos analizuoti, skaitykite kituose šios serijos straipsniuose.
Literatūra
Aono
Y., Kazui K. 2008, Phenological data series of cherry tree flowering in Kyoto,
Japan, and its application to reconstruction of springtime temperatures since
the 9th century. International Journal of Climatology, 28, 905–914.
Brenna
B. 2011, Clergymen Abiding in the Felds: The Making of the Naturalist Observer
in Eighteenth‑Century Norwegian Natural History. Science in Context, 24,
143–166.
Cook L.
M., Mani G. S., Varley M. E. 1986, Postindustrial melanism in the peppered
moth. Science, 231, 611–613.
Cooper
S., Khatib F., Treuille A. ir kt. 2010, Predicting protein structures with a
multiplayer online game. Nature, 466, 756–760.
Hand E.
2010, Citizen Science: People Power. Nature, 466, 685–687.
Khatib
F. DiMaio F., Foldit Conterders Group ir kt. 2011, Crystal Structure of a
Monomeric Retroviral Protease Solved by Protein Folding Game Players. Nature
Structural & Molecular Biology, 18, 1175–1177.
Miller‑Rushing
A., Primack R., Bonney R. 2012, The history of public participation in ecological
research. Frontiers in Ecology and the Environment, 10, 6, 285–290.
Primack
R., Higuchi H. 2007, Climate change and cherry tree blossom festivals in Japan. Arnoldia, 65, 14–22.
Primack
R. B., Higuchi H., Miller‑Rushing A. J. 2009, The impact of climate change on
cherry trees and other species in Japan. Biological Conservation, 142, 9,
1943–1949.
Vetter
J. 2011, Introduction: Lay Participation in the History of Scientific
Observation. Science in Context, 24, 2, 127–141.
[1] http://www.ebcc.info/what.html
[2] http://stardustathome.ssl.berkeley.edu/about/stardusthome
[3] Mokslininkų ir visuomenės bendradarbiavimas,
kai mokslinio išsilavinimo neturintys žmonės padeda mokslininkams rinkti ir
(arba) analizuoti moksliniam darbui svarbius duomenis.
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin
[5]http://www.britannica.com/EBchecked/topic/151902/Charles-Darwin/225882/The-Beagle-voyage
[6] http://m.kulib.kyoto-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=RB00005975&elmid=Body&fname=h102l0002.jpg&lnkflg=true&once=true
[7] Jonos knygoje (Senasis Testamentas) rašoma,
kad pranašą Joną buvo prarijusi milžiniška žuvis, kurios pilve atgailaudamas
Dievui jis praleido tris paras. Dievui pasigailėjus Jonos, žuvis jį išspjovė.
[8] 1900 m. kvietimą skaičiuoti paukščius galite
pamatyti čia http://birds.audubon.org/sites/default/files/documents/original_cbc_mention_in_bird_lore_1900.pdf
[9] http://birds.audubon.org/christmas-bird-count
Straipsnis iš Jaunojo tyrėjo lobyno (paskelbtas 2014 m. spalio 16 d.).