Tarptautinė
gamtos tyrimų savaitė (angl. International wildlife researchWeek
– IWRW) – išskirtinis renginys, suburiantis jaunuosius tyrėjus iš visos
Europos. Šveicarijos Alpėse susirinkę mokiniai renka medžiagą tiriamiesiems
darbams, rengia aprašus, mokosi atliktus tyrimus pristatyti auditorijai. Ši
mokslo stovykla, organizuojama Šveicarijos organizacijos „Swiss Youth in Science“, pamažu
tampa tradiciniu apdovanojimu perspektyviems ir atkakliausiai dirbantiems Lietuvos
jauniesiems tyrėjams, patekusiems tarp ES jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinio
etapo prizininkų. Šiemet konkurso organizatoriai – Lietuvos mokinių
neformaliojo švietimo centras – keliauti į Šveicariją pakvietė Naujosios
Akmenės Ramučių gimnazijos mokinę Gabrielę Strodomskytę. Gabrielė savo
įspūdžiais dalijasi su Jaunojo tyrėjo skaitytojais.
Kaip
sekėsi tarptautinėje gamtos tyrimų savaitėje? Kokios veiklos ir tyrimai laukė
renginio dalyvių?
Iš tiesų, ši savaitė buvo labai
ypatinga, tiek motyvuotų jaunų žmonių vienoje vietoje neteko matyti. Visi mokiniai su dideliu noru
dirbo ir stengėsi gauti kuo geresnį rezultatą, siekė išplėsti savo pažinčių ratą. Visi dalyviai
buvo suskirstyti į aštuonias grupes po 2–3 žmones ir tris dienas rinko duomenis
Val Müstair slėnyje Alpėse, o likusias dvi dienas, padedami komandos gido, rengė
darbo aprašą. Tyrimų temų pasirinkimas buvo labai platus – nuo augalų įvairovės
iki žinduolių elgesio pokyčių stebėjimo. Mūsų
grupė atliko tyrimą, skirtą nustatyti Val Müstair regioninio gamtos parko
augalų įvairovę atsižvelgiant į dirvožemio trąšumą. Paskutinę savaitės dieną
visos grupės pristatė savo darbą kitiems stovyklos dalyviams, gidams ir IWRW koordinatoriui
Victor‘ui Varga.
Kaip
sekėsi dirbti tarptautinėje bendruomenėje?
Nors dauguma dalyvių buvo
vietiniai, šveicarai, bet netrūko ir kitų šalių atstovų, atvyko mokinių ir studentų iš Estijos,
Lenkijos, Čekijos Respublikos, Vokietijos, Liuksemburgo ir Italijos. Visi buvo labai
komunikabilūs, taigi nuo pat pradžių buvo lengva užmegzti pažintį su kitais dalyviais. Man geriausiai sekėsi
sutarti su dalyviais iš Liuksemburgo ir Šveicarijos. Nebuvo sunku susidraugauti ir su gidais
bei virėjais, visi jie buvo studentai, taigi, panašus amžius ir interesai padėjo greitai susidraugauti.
Kokių
naujų žinių ir patirties įgijai ir kur galėsi tai pritaikyti?
Daug sužinojau apie augalus, kaip
juos atskirti ir identifikuoti. Įgavau daugiau žinių, kaip rengti darbo aprašą.
Mūsų grupės gidas daug ko išmokė, nurodė naują programą, kuri dabar plačiai
naudojama duomenų analizei visame pasaulyje. Manau, kad šios žinios man labai
pravers sisteminant rezultatus kitų metų ES jaunųjų mokslininkų konkursui.
Kaip
manai, ar tavo turimos žinios, įgūdžiai skiriasi nuo tyrimų savaitėje
dalyvavusių kitų šalių
atstovų?
Prieš atvykdama į Šveicariją
maniau, kad kiti mokiniai bus labiau patyrę ir man teks pasitempti, tačiau ten atvykusi
pamačiau tik labai draugiškus ir pasiruošusius padėti žmones. Dauguma mokinių dar nė karto
nebuvo rašę ir atlikę tiriamojo darbo, taigi, tai buvo vienas iš mano pranašumų. Tačiau buvo ir
labai daug patirties įvairiose mokslo srityse turinčių, todėl man buvo be galo
smagu pasikalbėti ir pasisemti naujų žinių iš kiekvieno dalyvio.
Ką
išsivežei iš tyrimų savaitės – žinias, patirtį?
Visų pirma – nepamirštamas
akimirkas, kurias net sunku apibūdinti žodžiais. Taip pat, gera žinoti, kad turiu užsienyje daug
draugų, kurie kviečia paviešėti ir artimiau pažinti jų gimtąsias šalis bei išmokti kažko
naujo. Džiaugiuosi pagerinusi savo kalbos įgūdžius, darbo vadovas daug išmokė apie darbo
rašymą ir rezultatų analizę, manau, šios žinios tikrai pravers ateityje.
Kaip
apskritai susidomėjai mokslu ir kuo mokslinis darbas tau įdomus?
Mokslinio darbo rašymas yra labai
unikali patirtis, ji leidžia pažvelgti atidžiau į organizmą ar reiškinį, įsigilinti, kaip tam
tikri mechanizmai veikia praktiškai, išmoko visą informaciją pateikti kuo aiškiau raštu. Mane
į šį mokslo pasaulį atvedė chemijos mokytoja Vaidilutė Šepkauskienė, tyrimus pradėjau
atlikti mokydamasi 9 klasėje. Tai mane taip sudomino, kad noriu tuo užsiimti ir ateityje. Tiriamasis
darbas labai įtraukia ir padeda atrasti naujų pažinčių, o kartais – net geriau
pažinti save bei pasaulį.
Papasakok
apie savo atliekamą tiriamąjį darbą. Kas jame įdomiausia? Kas sunkiausia?
Mano tiriamojo darbo tikslas yra
nustatyti biokuro pelenuose esančių sunkiųjų metalų kiekių kaupimąsi pupų (Vicia faba L.) dalyse. Pasirinktas
augalas auginamas dirvožemyje su skirtinga koncentracija biokuro
pelenų ir vėliau, pupoms užaugus, kiekvieno augalo dalys atskiriamos ir tiriama jų
elementinė sudėtis, nustatomas sunkiųjų metalų pokytis medžiagoje. Iš tiesų, įdomu stebėti visą pupų
augimo procesą nuo pradžios iki pabaigos, kokią įtaką jos turi dirvožemiui. Tačiau kur kas
sunkiau gauti rezultatą. Norint sužinoti elementinę sudėtį, augalą reikia sudeginti, taigi,
tiriamosios medžiagos lieka labai nedaug, todėl reikia būti kuo tikslesnei ir nedaryti klaidų.
Kaip
manai, ko reikia, kad mokslinis darbas būtų sėkmingas?
Mano nuomone, darbas turi turėti
prasmę, dar svarbiau, kad juo tikėtų pats tyrėjas. Žinoma, rezultatai yra reikšmingiausia
tiriamojo darbo dalis, jeigu nebus rezultatų, kurie rodytų atitinkamą pokytį,
tikėtina, kad darbo sėkmės nebus sulaukta.
Kokie
Tavo artimiausi ateities planai?
Aš siekiu savo darbą atlikti kuo
geriau. Taigi, nuo 9 klasės mokausi ir analizuoju, galvoju, kokią informaciją ir kaip
pateikti, kad darbo rezultatai ir reikšmė būtų kuo aktualesnė. Savo tiriamąjį darbą kitų metų ESJMK konkursui jau pradėjau ir tikiuosi, kad ateinančių metų darbo rezultatai pranoks praėjusių.
Ačiū
už pokalbį ir iki pasimatymo pavasarį ESJMK!
Su Gabrielės komandos atliktu tyrimu susipažinti galite čia.
© Nuotraukos G. Strodomskytės ir renginio
organizatorių