Idėjoms virusai nebaisūs – trumpai apie šių metų Idėjų mugę


Metų pabaiga – geriausias metas kloti pamatus naujiems darbams, tad, kaip ir kasmet, jaunieji tyrėjai buvo pakviesti į Idėjų mugę pasitikrinti, ar jų planuojami tiriamieji darbai aktualūs. Šiemet mugei pristatyti 27 projektai. Mokinių tyrimai įvairūs – nuo natūralių, augalinių medžiagų tyrimų iki kovos su covid-19 priemonių paieškos.

Jaunieji tyrėjai norėtų sukurti efektyvesnę apsaugą užtikrinančias medicinines kaukes, blogą burnos kvapą naikinančią natūralią kramtomąją gumą, o gyvūnų pašarui panaudoti perdirbtas maisto atliekas. Mokiniai taip pat ieškojo natūralių dezinfekcinių priemonių, tyrinėjo dirvožemį, mokyklos patalpų oro kokybę, ieškojo būdų paspartinti augalų augimą ar net padidinti motociklo variklio galingumą.

Nors tai – jau tradiciniu tapęs renginys, situacija šalyje lėmė pasikeitusį jo formatą – Idėjų mugė persikėlė į virtualią erdvę ir tapo bendru ir atviru mokinių tiriamųjų darbų aptarimu.

„Noriu pasidžiaugti, kad nepaisant pandemijos šiemet sulaukėme tiek pat darbų, kaip ir pernai. Akivaizdu, kad šių metų negandos nesumažino jūsų noro tyrinėti. Vis dėl to, su vertinimo komisijos nariais nutarėme ne atskirai diskutuoti su idėjų autoriais, bet pateikti individualius patarimus ir pasiūlymus tiems, kurie pateikė pakankamai informacijos, kad galima būtų suprasti, ką realiai jie rengiasi tyrinėti. Ši Idėjų mugė buvo neįprasta, nes stendus teko pakeisti aprašais. Viena vertus, aprašui skyrus penkis puslapius, atsirado daugiau laisvės, nes į juos galima sutalpinti labai daug informacijos – pristatyti ne tik idėją, bet ir detaliai aprašyti planuojamą jos įgyvendinimą. Kita vertus, dėl didesnės aprašo apimties, aiškiai atsiskleidė, ar tai yra nors kiek apgalvota idėja, ar dar tik kelių valandų darbas. Deja, kai kurių idėjų pristatymai tilpo vos į pusę puslapio. Neramina ir tai, kad dalis jūsų pasiūlymų neatitinka Idėjų mugės dvasios – siūloma ne kažkas naujo, o planuojami paprasti ar standartiniai laboratoriniai darbai, atkartojantys jau žinomus tyrimus. Dažnai pakanka įvesti darbo pavadinimą į Google paiešką ir iš karto viskas paaiškėja“, – Idėjų mugės rezultatus apibendrino vertinimo komisijos pirmininkas prof. Vladas Vansevičius.

Darbus vertinusių mokslininkų komentarų ir pastabų apie pateiktas idėjas mokiniai ir jų vadovai sulauks elektroniniu paštu iki šių metų pabaigos.

Šio renginio tikslas – suburti mokinius, besidominčius tiriamuoju darbu, leisti jiems pasitikrinti, ar jų tiriamųjų darbų idėjos aktualios, o svarbiausia – padėti geriau pasirengti Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurso nacionaliniam etapui.

Ko reikia, kad tiriamasis darbas būtų sėkmingas? Kokius reikalavimus jaunųjų tyrėjų konkursams teikiami darbai turi atitikti, kas galima, ko reikėtų vengti, o kas iš esmės draudžiama? Kaip darbus užauginti iki tarptautinio lygio?

Pasak profesoriaus, svarbu temos aktualumas, naujumas, bet reikėtų nesiimti draudžiamų tyrimų su žmonėmis ar gyvūnais, stengtis, kad visas projektas, o ne tik jo fragmentas, būtų nuo pradžios iki galo įgyvendinamas ir planuoti tyrimą taip, kad jam atlikti neprireiktų naudotis išskirtine mokslinių tyrimų infrastruktūra. Taip pat svarbu korektiškas šaltinių citavimas.

„Stenkitės atsisakyti gerai neapgalvotų tyrimų, kaip pavyzdžiui, augalų laistymas viskuo, kas skysta, masinis augalų ekstraktų naudojimas įvairių priemonių gamybai, įvairių dirvožemių tinkamumo auginimui tikrinimas, aplinkos ar bakterinio užterštumo matavimas  ir pan. Taip pat, venkite eksperimentų, kurių sąlygų negalite kontroliuoti, nes negalėsite teisingai interpretuoti savo rezultatų – bus daug paslėptų nežinomų parametrų, nuo kurių priklausys išvados. Kalbant apie Idėjų mugę, neteikite tų pačių idėjų, kurios jau buvo aptartos ankstesniais metais. Jei reikia konsultacijos ar pagalbos atliekant jau pradėtus tyrimus, kreipkitės į Jaunąjį tyrėją iškart, nelaukite mugės ar konkurso“, – patarė mokslininkas.

Jei darbams reikalingų tyrimų mokiniai neturi galimybių atlikti mokykloje, galima kreiptis į Jaunojo tyrėjo komandą ir pasinaudoti Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro Jaunojo tyrėjo laboratorijoje Vilniuje esančia įranga. Rašyti reikėtų el. p. jt@lmnsc.lt.

Įvertinusi Idėjų mugei pateiktus darbus, ekspertų komisija nutarė apdovanoti aštuonių idėjų autorius.

Už idėją ir įdėtą darbą ją plėtojant:

„Kuršių marių makrobestuburių kvėpavimas ir išgyvenamumas druskėtame vandenyje laboratorijoje“, Aurimas Mulskis, 11 klasė, Klaipėdos moksleivių saviraiškos centras, vadovas Tomas Ruginis

„Juostuotosios pelargonijos (lot. Pelargonium zonale) augimo priklausymė nuo mikorizinių grybų“, Naglis Dvarionis, 11 klasė, Klaipėdos moksleivių saviraiškos centras, vadovas Algirdas Švanys

„Dažinė ciberžolė (Curcuma longa L.) – natūrali sėjamųjų salotų apsauga nuo UV-B“, Gabrielė Strodomskytė, 11 klasė, Naujosios Akmenės Ramučių gimnazija, vadovė Vaidilutė Šepkauskienė

„Ekologiška kramtomoji guma, naikinanti svogūno kvapą“, Airida Alaveckaitė ir Paulina Sabanskytė, 10 klasė, Prienų „Žiburio“ gimnazija, vadovė Rasa Kučinskienė

„Augaluose esančių biologiškai aktyvių medžiagų panaudojimas porų rūdies grybui naikinti“, Brigita Bulotaitė ir Gustė Jacinkevičiūtė, Vilkaviškio „Aušros" gimnazija, vadovė Daiva Paškauskienė

„Tujų, juodųjų serbentų, vynuogių lapų ištraukų poveikio pektinazei tyrimas“, Austėja Kanclerytė ir Karolis Esveičikas, 10 klasė, Kaišiadorių Algirdo Brazausko gimnazija, vadovė Laima Sabaliauskienė

„Natūralių konservantų įtakos biotrąšų savybėms tyrimas“, Martyna Stanionytė ir Martynas Jurgelionis, 10 klasė, Kėdainių šviesioji gimnazija, vadovė Daiva Ivaškevičienė

Už galimybę idėjai augti ir perspektyvumą:

„Ar gali sliekai padėti užauginti augalus hidroponikos būdu?“, Andrėja Žymantaitė ir Hubertas Budvytis, 6 klasė, VIMS – International Meridian School, vadovė Vilma Baužienė

Dėkojame visiems Idėjų mugės dalyviams ir linkime kūrybiškumo, kantrybės, kruopštumo ir atidumo įgyvendinant savo tiriamuosius darbus!

Pateiktų darbų sąrašas