Kaip tapote mokslininku? Kaip ir kodėl
susidomėjote astrofizika?
Gimiau, augau ir mokiausi
nedideliame miestelyje, kur nebuvo moksliniams tyrimams daryti palankios
aplinkos, o mokykloje mokslinė veikla nebuvo itin skatinama, todėl maždaug iki
devintos klasės neįsivaizdavau, ką noriu veikti gyvenime... Tačiau mokykloje
patiko tikslieji mokslai. Iki pat vidurinės mokyklos baigimo nesupratau, kam
reikia rašyti teksto interpretaciją ar esė. Per, pavyzdžiui, literatūros
pamokas paslapčia išsitraukdavau iš po suolo astronomijos knygą ir ją
skaitydavau. Jei mokytoja tai pastebėdavo ir išvarydavo iš klasės, eidavau
skaityti į lauką. Astronomija rimčiau susidomėjau maždaug penktoje klasėje,
tuomet jau turėjau savo pirmąjį teleskopą. Pamenu jo atsiradimo istoriją:
ieškojau, kur galėčiau jį įsigyti, ir tėvai padėjo ieškoti, klausinėjome
mokyklose, tačiau vienam trūko stiklų, kitam dar ko nors... Paieškos buvo
nesėkmingos. Todėl teleskopą teko susikonstruoti pačiam. Tuo metu dar nebuvo
interneto, informacijos teko ieškoti bibliotekose, užsakyti ir siųstis knygas.
Susikonstravęs teleskopą ėmiau stebėti, kas darosi danguje. Visi su kosmosu
susiję dalykai buvo beprotiškai įdomūs. Tada dar nemaniau, kad tai bus mano
kelias, tačiau kiek vėliau supratau, kad astrofizika – būtent ta sritis, kur
noriu dirbti.
Į kokius klausimus bando atsakyti
astrofizikai?
Astrofizika – tai mokslas apie
Visatos prigimtį, raidą, ateitį ir visa ko vietą joje, įskaitant ir mus. Žodžio
sandara atskleidžia šios mokslo srities objektą: astro – tai žvaigždės, Visata,
fizika – šių reiškinių tyrinėjimas fizikiniais metodais.
Tai labai perspektyvi, greitai
besivystanti ir įdomi mokslo sritis. Juk vis dar negalime tiksliai pasakyti,
kas yra Visata, iš ko ji sudaryta, kokiomis savybėmis pasižymi, kaip geriausia
ją tirti. Šios srities tyrimams veriasi milžiniškos perspektyvos. Mokslininkai
tiria Visatos sudėtines dalis, pavyzdžiui, tamsiąją energiją ir tamsiąją
medžiagą. Bet reikia nepamiršti ir kitų, atrodytų, paprastesnių dalykų. Ar
tikrai viską žinome apie Saulę, kitas žvaigždes? Juk tiek nedaug yra
žvaigždžių, kurias matome ne tik kaip taškelį danguje. Šiandien kuriami nauji
teleskopai, kurie gal jau greitai leis pamatyti kai kurių žvaigždžių paviršių,
jas analizuoti – tai bus naujas kokybinis astronominių tyrimų šuolis.
Ar pagrindinis astrofiziko darbo
įrankis yra teleskopas, o gal kompiuteris?
Pagrindinė astrofiziko, kaip ir
bet kurio kito mokslininko, darbo priemonė yra mąstymas. O jau po to – visa
kita. Be abejo, tam, kad galėtum pradėti mąstyti, reikia sukaupti informacijos:
išmanyti vadovėliuose rašomus dalykus, turėti pagrindinių žinių. Tik susidarius
bendrą pasaulio vaizdą galima pradėti gilintis į siauresnę sritį, kolegų
mokslinius darbus. Skaitydamas ir analizuodamas mokslinius šaltinius nuolat
galvoji, lygini, ieškai sąsajų, keli klausimus, kodėl taip, o ne kitaip, koks
geriausias būdas, kokių priemonių reikės, kad išsiaiškintum išsikeltą problemą.
Kokia mokslinė problema, toks ir darbo įrankis. Darbo esmė – teorinio
pažinimo ir stebėjimo duomenų analizės sintezė. Mąstymas, problemos nustatymas
– tai mokslinio darbo pradžia. Toliau reikia ieškoti būdų, kaip atsakyti į
rūpimus klausimus. Kitas svarbus dalykas – nuspręsti, kas tau įdomiausia:
stebėjimai, teorija ar jų sankirta. Pavyzdžiui, jei domimasi žvaigždžių
atmosferomis, išsiaiškinti, kas ir kaip jose vyksta, galima keliais būdais:
stebint žvaigždes ir registruojant spektrų ar fotometriniu spalvų pavidalu
gaunamą informaciją ir ją analizuojant arba kompiuteriu kuriant teorinius
modelius ir sprendžiant lygtis.
Papasakokite apie savo tyrimus, ką jais
siekiate išsiaiškinti?
Kartu su doktorantais dirbame
dviem kryptimis. Pirmoji – tiriame žvaigždžių atmosferas ir jose vykstančius
reiškinius ir aiškinamės galimybes juos analizuoti remiantis informacija, kuri
ateina su šviesa. Antroji – tas žinias, atmosferos modelius taikome žvaigždžių
populiacijoms tirti ir tam, kad suprastume, kaip susiformavo mūsų ir kitos
galaktikos.
Pastaruoju metu tyrinėjame
žvaigždžių viršutinius sluoksnius – atmosferas. Naujausios kartos
hidrodinaminiais modeliais tiriame žvaigždes, kurios vadinamos raudonosiomis
milžinėmis. Tokia žvaigžde kada nors taps ir Saulė, kai centrinėje jos dalyje
baigsis vandenilis ir ji išsipūs. Šie tyrimai atskleidžia daug įdomių dalykų.
Pavyzdžiui, galima modeliuoti žvaigždės paviršių, pamatyti, kaip ji iš tikrųjų
atrodo. Šie tyrimai atskleidė, kad yra žvaigždžių, kuriose susidaro didesnių
nei Saulėje granulių – dėl konvekcijos susidariusių žvaigždžių
paviršiuje matomų struktūrų. Tai nauji ir įdomūs dalykai, kurių neįmanoma gyvai
pačiupinėti ir pamatyti, tačiau jie palieka savo pėdsaką žvaigždės spektre.
Taip pasitelkiant teorinį modeliavimą ir stebėjimus galima analizuoti, kas visa
tai yra ir kaip vyksta.
Ar Jūsų mokslinis darbas paženklintas
atradimais?
Žodis „atradimai“ skamba labai
pompastiškai. Tai tik maži žingsneliai į priekį stengiantis suprasti, kas yra
Visata, kaip ji atsirado, kokie procesai joje vyksta ir kt. Mokslininko darbas
– tyrimai. Mes nuolat bandome sužinoti ir pasakyti ką nors naujo. Visa tai
galiausiai apibendriname moksliniuose straipsniuose. Todėl kiekviename
straipsnyje paskelbiamas mažesnis ar didesnis atradimas.
Kaip atrodo mokslininko darbo diena ir
kuri mokslinio darbo dalis Jums labiausiai patinka?
Jei reikėtų apibūdinti savo darbo
dieną vienu žodžiu, sakyčiau – chaotiška. Dirbu su keturiais doktorantais ir
keliais jaunesniais studentais. Nemažai laiko trunka aptarti jų daromus darbus.
Aišku, tenka daug galvoti, tik taip darbai gali judėti į priekį, kasdien ko
nors išmoksti, sužinai. Dalį laiko skiriu mokslinių projektų administravimui, dėstymui
universitete. Geri buvo laikai, kai buvau doktorantas ir vienintelis mano
rūpestis buvo paties daromi moksliniai tyrimai. Dabar tenka užsiimti daugybe
kitų darbų, tačiau tai neišvengiama.
Kas labiausiai patinka? Mąstyti
apie mokslinių tyrimų problemas ir ieškoti jų sprendimo būdų. Neatsiejama šių
paieškų dalis yra literatūros skaitymas, kitų mokslininkų darbų analizė,
hipotezių tikrinimas. Su doktorantais dirbame drauge, todėl džiugina, kai jų
darbas duoda gerų rezultatų. Apskritai, darbas su doktorantais ir kolegomis
mokslininkais iš kitų šalių labai įdomus. Tai skatina dirbti ir padeda
nesutrikti, kai jautiesi atsitrenkęs į sieną, o to moksle išvengti kartais
nepavyksta. Būna, kad rankos nusvyra ir nebežinai, kaip išspręsti problemą.
Tada kartais rasti sprendimo būdą padeda bendravimas su kitais. Mokslininkai
būtinai turi dalyvauti konferencijose, nes ten gali pamatyti, kaip dirba kiti,
sužinoti, ką jie mąsto, įvertinti savo atliekamus mokslinius tyrimus,
pabendrauti su kolegomis.
Mokslui žavesio suteikia ir
laisvė. Laisvė daryti tai, kas įdomu, ieškoti geriausių sprendimo būdų.
Dirbdamas mokslinį darbą gali daryti tai, kas tau atrodo geriausia,
protingiausia ir įdomiausia.
Turite nemažai mokslinio darbo užsienio
šalyse patirties, papasakokite plačiau.
Teko dirbti Švedijoje, Japonijoje
– tai puiki patirtis. Manau, kiekvienas mokslininkas, ypač kol jaunas, turi
padirbėti svetur. Tai galimybė plėsti mokslininko akiratį, pamatyti, kaip
dirbama kitur, susipažinti su naujais žmonėmis, atrasti naujų darbo metodų,
įgyti patirties, įgūdžių, atrasti naujų idėjų. Pakliuvęs į kitą aplinką
išmoksti nepaprastai daug, ne vien tik kaip mokslininkas, bet ir kaip žmogus.
Pamatai, kad pasaulis yra didelis ir įvairus, imi lanksčiau mąstyti. Japonijoje
iš viso praleidau ketverius metus. Pirmą kartą nuvažiavau 1998 metais. Viskas
kitaip – žmonės, kultūra, bendravimo būdas, maistas. Ta įvairovė ir
kitoniškumas padeda ištrinti provincialumą. Pamenu, kai Japonijoje nuėjus
pavakarieniauti su kolegomis atnešė dar krutančią žalią žuvį, pirmą kartą
atsisakiau net paragauti, nors mane įtikinėjo, kad tai nepaprastai skanu.
Vėliau tokią žuvį aš valgiau ir tai nebeatrodė nei labai keista, nei neįprasta.
Šių dienų astronomui nebūtina
pačiam sėdėti prie teleskopo, todėl didelio skirtumo, kurioje pasaulio vietoje
esi, nėra. Pavyzdžiui, pats nevažiuoji atlikti stebėjimų į Europos pietinę
observatoriją, bet teiki paraišką, būtiną stebėjimo laikui gauti. Joje išdėstai
savo argumentus: mokslinę problemą, jos sprendimui reikalingas priemones,
tyrimo metodus, hipotezes. Vėliau remdamasis stebėjimų rezultatais darai savo
mokslinius tyrimus. Kita vertus, Lietuva yra maža šalis, astronomijos srities
mokslininkų nėra daug ir mes negalime turėti tokio astronomijos instituto kaip,
pavyzdžiui, Japonijoje. Didžiausias darbo didelėje institucijoje pranašumas –
darbinga atmosfera, galimybė aptarti įvairiausias problemas su kitais
specialistais.
Šiandien vis dėlto dirbate Lietuvoje.
Kodėl?
Nes sėkmingai dirbti galima ir
Lietuvoje. Su kolegomis galima bendradarbiauti ir virtualiai, rūpimus klausimus
greitai aptarti naudojant „Skype“ ar elektroniniu paštu. Šiandien atstumas
nebėra labai svarbus.
Lietuva, kaip ir, pavyzdžiui,
Danija, Olandija, neturi didelių teleskopų. Žinoma, yra Molėtų astronomijos
observatorija, kur galima atlikti kai kuriuos tyrimus. Bet šiandien dažniausiai
tyrimai atliekami ten, kur daugiau giedrų naktų, stabilesnė atmosfera, geresnės
meteorologinės sąlygos. Turint gerą idėją, reikia pateikti paraišką stebėjimų
laikui gauti. Jei numatomi tyrimai pripažįstami naujais ir svarbiais, gali
dirbti taip, kaip dirba japonai, vokiečiai ar prancūzai.
Ką manote apie Lietuvoje atliekamų
astrofizikos tyrimų lygį?
Lietuvoje dirba kelios
astrofizikų grupės. Jų darbai nė kiek ne prastesni, nei kitų šalių mokslininkų.
Manau, kad šiose grupėse jaunieji mokslininkai gali save sėkmingai realizuoti.
Mano nuomone, Lietuvoje mokslininkai gyvena šiltnamio sąlygomis. Daugelyje
užsienio šalių doktorantūros studijas baigęs jaunas mokslininkas iškart turi
ieškoti darbo vietos, projektų finansavimo šaltinių. Pas mus dažniau pasitaiko,
kad sėkmingai mokslinį darbą dirbęs doktorantas gali tikėtis iškart turėti
darbo vietą.
Esate vertinęs mokinių mokslinius
darbus, taip pat dėstote universitete. Kaip vertinate Lietuvos jaunųjų tyrėjų
galimybes ir mokslo Lietuvoje ateities perspektyvas?
Manau, kad mūsų mokiniai gali daug ko pasiekti.
Protingų žmonių visada buvo, yra ir bus. Dalis jų išvyks ir mokslinį darbą
darys kitur, bet galbūt vėliau sugrįš. Kiti jų – nuspręs likti Lietuvoje.
Tačiau šiandieniniame pasaulyje mobilumas ir tarptautiškumas tampa įprastu
dalyku, to nereikia bijoti. Didžiosiose pasaulio observatorijose galima sutikti
mokslininkų iš viso pasaulio. Kita vertus, kaip jau sakiau, yra puikių
galimybių dirbti ir Lietuvoje. Svarbiausia, kad užtektų noro ir ryžto savo
svajones paversti tikrove.
Kokiomis savybėmis, Jūsų nuomone, turi
pasižymėti mokslininkas?
Manau, kad žmogaus varomoji jėga
yra smalsumas, noras sužinoti, suprasti. Jaunimui ypač linkiu neprarasti šios
savybės, ugdyti ir puoselėti ją. Ir visai nesvarbu, kurią sritį pasirinksite,
svarbiausia – leiskite sau mąstyti. Garsus japonų rašytojas Harukis Murakamis,
paklaustas, kokia savybė svarbiausia, kad galėtum būti rašytojas, atsakė
„reikia talento“. Manau, moksle tai irgi būtina. Nors daug ko galima išmokti,
pavyzdžiui, analizuoti, apibendrinti, tam tikri gabumai yra būtini. Antra
būtina savybė – nuoseklus darbas. Mokslininkas turi sugebėti eiti pasirinktu
keliu, laikytis ritmo, dirbti kryptingai. Jei to nėra, joks talentas nepadės.
Taip pat būtina mokytis dirbti našiai, organizuoti savo darbą ir planuoti
laiką.
Ką patartumėte ir ko palinkėtumėte
mokslinius tyrimus pradedantiems daryti mokiniams?
Palinkėčiau drąsiai daryti tai,
ką jie nori, neprarasti noro ir užsidegimo. Nors pirštus nudegti teks ne kartą,
bet nereikia to bijoti. Kaip įgyvendinti savo idėjas? Yra Europos Sąjungos
jaunųjų mokslininkų konkursas, Jaunojo tyrėjo projektas – tai puiki
galimybė daryti mokslinį darbą. Ypač naudinga prašyti mokslininkų pagalbos, jie
gali padėti rasti tinkamą tyrimų kryptį, įdomią darbo temą. Ir visai nereikia
gaišti laiko teleskopui konstruoti, kaip kad aš kadaise dariau, geriau tą laiką
skirti tam, kam išties jis reikalingas. Kaip jau minėjau, svarbu dirbti kryptingai,
turėti tikslą ir jo siekti.
Kaip patartumėte mokiniui rasti idėjų
moksliniam darbui?
Manęs dažnai to klausia. Deja,
atsakymo nežinau. Man atrodo, kad idėjos atsiranda pačios, darant mokslinį
darbą iškylaneatsakytų klausimų, neišspręstų problemų. Tiesiog reikia aplink
save jų ieškoti. Jei jaunasis tyrėjas nori gilintis į kokią nors mokslo sritį,
pirmiausia turėtų savęs paklausti, kas jam iš tiesų įdomu, ką nori suprasti ir
sužinoti. Patarčiau visų pirma išsikelti tikslą, ką nori išsiaiškinti, ištirti,
o tada jau ieškoti įgyvendinimo priemonių.
Ką veikiate laisvalaikiu? Kokie Jūsų
pomėgiai?
Mokslininkai irgi žmonės, jie
negali visą laiką tik dirbti J. Kad mokslinis darbas būtų našus, reikia
pailsėti. Apskritai gyvenime reikalinga pusiausvyra. Yra daug dalykų, kuriais
domiuosi. Mane visada lydi muzika. Domiuosi menu, Rytų filosofija – tai puikios
priemonės siekti vidinės harmonijos. Tiesa ir tai, kad sveikame kūne – sveika
siela, todėl mėgstu sportuoti. Domina neuromokslai, nors medicinos praktika niekada
pernelyg netraukė. Domiuosi seniausių civilizacijų istorija, religijotyra.
Aplink tiek daug įdomių dalykų, tereikia apsidairyti!
Ačiū už pokalbį.
Jaunojo tyrėjo nuotraukos
Straipsnis iš Jaunojo tyrėjo lobyno (paskelbtas 2013 m. vasario 21 d.).