Matas
Navickas – jaunasis tyrėjas, 2014 m. ES jaunųjų mokslininkų konkurse Varšuvoje
apdovanotas trečiąja vieta – tai vienas aukščiausių įvertinimų Lietuvos
istorijoje. Džiaugiamės, kad Matas sutiko pasikalbėti apie tai, ką veikia
šiandien, kokią reikšmę jo gyvenime turėjo konkursas, ar tyrėjui lieka laiko
kitiems pomėgiams ir ką jis patartų šiandien tik pradedantiems žengti mokslinio
darbo keliu. Kviečiame skaityti!
Kaip klojosi Tavo studijų ir karjeros kelias po mokyklos: kur ir ką pasirinkai studijuoti, kodėl?
Baigęs mokyklą rinkausi
tarp Lietuvos ir užsienio universitetų. Iš anksto nebuvo galimybės susipažinti
su studijų kokybe bei programomis, todėl sprendimą priimti buvo ganėtinai
sunku. Galiausiai pasirinkau ir įstojau į molekulinės biologijos programą
Lietuvoje. Tačiau po gana trumpo laiko nutraukiau studijas, nes jos neatitiko
mano lūkesčių. Laisvų metų laikotarpiu veltui laiko neleidau ir įgyvendinau
vieną iš svajonių padirbti LSMU Traumų ir skubios pagalbos centre, Skubios pagalbos
skyriuje. Iš arti susipažinau su skubia medicina ir reanimatologija, susidūriau
su įvairiausiomis situacijomis, kurios pakeitė požiūrį į gyvybę – dabar
pagalbos suteikimas mirštančiam neatrodo toks tolimas dalykas, koks buvo prieš
tai. Taip pat pradėjau kraustytis ir kurti laboratoriją viename iš verslo
inkubatorių.
Po to įstojau į
farmakologijos studijas Jungtinėje Karalystėje ir rudenį išvykau studijuoti. Šį
kartą lūkesčiai pasiteisino ir programa likau patenkintas, taip pat galėjau pasirinkti
specifinę sritį, kurios norėjau – vaistų kūrimo farmakologiją. Lietuvoje tokios
programos nebuvo. Farmakologija įdomi tuo, kad tai kūrybinis procesas,
apimantis kitas mokslo sritis, reikalingas rezultatui pasiekti, tokias kaip
ląstelės biologija, molekulinė biologija ir t. t., kuriose dirbau prieš tai. Žinojau,
kad savo karjeros netęsiu akademinėje aplinkoje, toliau studijuoti magistrantūros
ir doktorantūros neketinau, mano tikslams ir darbams įgyti diplomą nebuvo
svarbu, todėl laiką investavau į laboratorijos vystymą.
Kokia
veikla ir tyrimais užsiimi šiuo metu? Kodėl pasirinkai būtent šią sritį ir kuo įdomus
tavo darbas?
Esu įkūręs startuolį „Farmakologijos
ir vaistų kūrimo laboratorija“. Šiuo metu kuriu vaistus ir genų terapijos
technologijas mitochondrijų apsaugai išeminių ir neurodegeneracinių ligų
gydymui. Mitochondrijos ląstelėse reguliuoja daug procesų, todėl jų „sveikata“
nulemia ląstelės likimą. Didžioji dalis ligų atsiranda dėl mitochondrijų
disfunkcijos ar sukeltų pažeidimų, todėl tai svarbus farmakologinis taikinys.
Šios organelės mane žavėjo nuo vaikystės, dabar džiaugiuosi galėdamas savo
ateitį sieti su jomis. Pagrindinės sritys, kuriose specializuojuosi, yra
smegenų ir širdies išemijos / reperfuzijos sukelti pažeidimai bei Parkinsono
liga. Šiuo metu vystau in vitroišemijos ir Parkinsono ligų modelius, kuriuos naudojame tikrinant aukšto našumo
aktyvumą siekiant aptikti aktyvius junginius. Taip pat aiškinamės pagrindines
ligos mechanizmų detales bei taikinius, kurie padėtų sukurti tikslias
terapijas. Laboratorijoje naudojame įvairias ląstelių linijas, atliekame
indukuotų žmogaus pluripotentinių kamieninių ląstelių diferenciaciją, dirbame
su CRISPR-Cas9, įvairiomis genų slopinimo sistemomis. Vykdome tėkmės citometrijos, ląstelių vaizdinimo
tyrimus, taip pat didžiąją dalį proteomikos darbų.
Farmakologija yra labai
įdomi sritis, leidžianti vykdyti fundamentinius tyrimus, kurie greitai virsta į
taikomuosius, su galimybe juos komercializuoti, nes galutinis kūrinys
dažniausiai būna vaistas. Mane žavi galimybė stebėti, kaip gyvybė reaguoja į
sukeltus stimulus, analizuojant ląstelėse vykstančius procesus. Seniau
dirbdamas augalų biotechnologijos srityje dariau panašius dalykus, bandėme
obelyje sureguliuoti procesus, kad ji žydėtų. Augalas, paveiktas augimo
reguliatoriais, pradeda žydėti, o ląstelės, paveiktos vaistais, rodo, kaip
mitochondrijos perduoda signalą.
Be asmeninių veiklų, dirbu
mokslo darbuotoju kompanijoje „Thermo Fisher Scientific“. Vystome ląstelių
terapijos sistemoms skirtus augimo faktorius pagal Geros Gamybos Praktikos
(GGP) reikalavimus, mūsų komanda atsakinga už analitinių / biologinio aktyvumo
metodų kūrimą ir pritaikymą. Taip pat teko padirbėti su baltymais, dabar
naudojamais COVID-19 vakcinų gamybai. Drauge dirbo daug žmonių ir buvo
ganėtinai keista suvokti, kad nuo to, kaip greitai viskas bus padaryta
Vilniuje, priklausys, kaip greitai pasaulis turės vakcinas. Industrinio mokslo
sritis labai skiriasi nuo mums įprastos tyrimų mokslo srities. Tai kitokia
patirtis, kuri galbūt ateityje pravers.
Apskritai, gyvybės
mokslai yra plati sritis su daug specializacijų, tačiau mokslinio darbo
principai yra labai panašūs. Pagrindiniai dalykai, kuriuos daro mano profesijos
žmonės – tai klausimų kėlimas ir atsakymų ieškojimas. Skamba gal nuobodžiai,
bet tai yra be galo įtraukiantis ir niekada nesibaigiantis procesas. Rasti
atsakymus padeda eksperimentinis dizainas ir planavimas, nuo kurio priklauso,
ar pavyks rasti atsakymą ar ne. Realybėje visko yra daug, todėl reikia nemažai
laiko, kad pasirinktum tik svarbiausius dalykus, o tada sieki optimizuoti
procesus ir po truputį tobulėti. Mokslinio metodo modelis veikia, tik jo
veiksmingumas ir sėkmė priklauso nuo to, kaip sugebėsi suplanuoti
eksperimentus, kurie leis patikrinti iškeltas hipotezes. Labai svarbu išsiugdyti
supratimą ir gebėti į dalykus žiūrėti globaliai bei numatyti sąveikas ir kas
kam gali daryti įtaką. Žinoma, vienas svarbiausių dalykų yra duomenų analizė, į
kurią dažnai pasižiūrima atmestinai, tačiau tik teisingai parinkti analizės
metodai leis rasti atsakymus, o dar geriau, kai kiekvienam eksperimentui yra
pritaikomi jam būdingi matematiniai modeliai. Tai yra sudėtingi procesai, kurių
gyvybės mokslų specialistams išmanyti nebūtina, tačiau reikia gebėti žinias taikyti
ir bendradarbiauti su specialistais, dažniausiai tai – sėkmingų rezultatų
kelias.
Kas
šauniausia ir kas nuobodžiausia tyrėjo darbe?
Kaip ir kitos veiklos,
taip ir mokslinė turi šaunių ir nuobodžių dalykų. Šaunu yra tai, kad turime
galimybę pamatyti visiškai kitą pasaulį žvelgdami į ląstelėse vykstančius procesus
ar į Marso panoramas. Aplinka atrodo kitaip, kai į ją žvelgi iš „mokslinės“
pusės. Kartais mokslininkai turi galimybę pamatyti dalykus, kurių dar niekas
nėra matęs pasaulyje, ir tai tampa moksliniais atradimais. Įsivaizduojate, koks
neįprastas jausmas sužinoti, kad tai, ką pastebėjai, yra visiškai nematytas ir
neaprašytas dalykas? Aš labai žaviuosi kitų sričių mokslu ir žinovų indėliu, pavyzdžiui,
kuriant instrumentus gyvybės mokslams. Pagaminamas per 100 kg sveriantis
instrumentas su lazeriais, optika, šaldomais detektoriais ir pan. tam, kad
galėtume pamatyti ląstelėse esančias mitochondrijas ir jų dinamiką. Mažas,
plika akimi nematomas struktūras. Tam užtektų ir paprasto mikroskopo, bet
norint išgauti daugiau informacijos, reikia sudėtingesnių sprendimų. Kaip
pavyzdį norėčiau pateikti neseniai parodytą Marso visureigio nusileidimo įrašą.
Jau vien dėl to įrašo sukeltų emocijų atrodo, kad visas darbas ir investicijos
atsipirko, net jeigu visureigis staiga sugestų ir misija žlugtų. Žinoma,
negalima lyginti to, ką gali daryti kas dieną su vaizdo įrašu iš Marso, kuris
pasirodo pirmą kartą per daugelį metų, bet panašiai yra ir su ląstelių vaizdais,
kai po 12 valandų vaizdinimo pasižiūri įrašą, kas jose vyko, ką jos veikė tą
laiką – įspūdinga, keli vaizdai parodo, kad laikas nebuvo iššvaistytas veltui. Tikriausiai
gerų dalykų sąrašas nesibaigtų dar ilgai, nes gera domėtis, kur mes gyvename, ir
susipažinti su šia aplinka. Ir aišku suvokti, kad moksliniai darbai padeda
kitiems.
Dažniausiai pateikiami atradimai
ir rezultatai visus džiugina, tačiau po jais slypi labai ilgas ir sunkus
darbas. Nuobodžiausia pasidaro po keleto eksperimentų, kai juos pradedi kartoti
dešimtis kartų vis kažką pakeisdamas. Taip pat vargina ilgos inkubacijos, tie
patys duomenys, nesėkmingi eksperimentai, kilusios smulkios problemos, sugadinančios
kelių dienų ar savaičių darbą, bemiegės naktys ir pan. Bet tai yra visiškai
normalus mokslinio darbo procesas, todėl reikia prie to priprasti ir sulaukti, kol
pavyks gauti norimus duomenis. Skaičiai, kuriuos nori matyti, atperka visas
pastangas.
Kaip
ir ar prie Tavo dabartinės veiklos prisidėjo ES jaunųjų mokslininkų konkursas
ir kitos Jaunojo tyrėjo veiklos?
Prieš atsakydamas į šį
klausimą, norėčiau labai nuoširdžiai padėkoti visiems, kurie kūrė šį projektą,
skyrė laiką mums, augino mus, ir žmonėms, su kuriais kartu augome. Sąrašas visų,
prisidėjusių prie mano kaip mokslininko auginimo, yra labai ilgas, nuo šeimos
ir draugų iki mokslininkų ir projekto kūrėjų. Jaunojo tyrėjo veiklos nukreipė
teisinga linkme, leido sutikti žmones, su kuriais augome, renginiai mums buvo
tapę tradicija. Visi skirtingi, visi vieni kitiems padedantys ir papildantys.
Vėliau atsirado pažintys su mokslininkais, kurie labai noriai padėjo visais
klausimais, darbai įvairiose laboratorijose.
Jaunojo tyrėjo veiklos
suteikė visas galimybes jaunam žmogui pabūti tikro mokslo aplinkoje, dirbti laboratorijose
kartu su ekspertais. Viskas prasidėjo nuo Jaunojo tyrėjo vasaros mokyklos ir
pažinties su prof. V. Vansevičiumi, kuriam parodžiau prieš tai darytą darbą su
sprigėmis. Mano pusseserė studijavo augalų biotechnologiją ir visada
nusiveždavo į laboratoriją, kurioje kartu su ja mokiausi ir aš. Tada buvau
supažindintas su prof. V. Mildažiene, kuri nukreipė pas dr. S. Kuusienę, jos
laboratorijoje ir pradėjau darbuotis. Išgryninome idėją ir pradėjome vykdyti
darbus. S. Kuusienė išmokė labai daug dalykų, į mane žiūrėjo ne kaip į mokinį,
kuris nori kažką daryti dėl papildomo dešimtuko, o kaip į rimtai nusiteikusį
studentą. Tai buvo pirma patirtis dirbant su sumedėjusiais augalais in vitro kultūrose. Taip atsirado 4
metus trukęs projektas, kurio kiekvienų metų dalį pristatydavau ESJMK.
Paskutinius metus darbavausi prof. V. Stanio laboratorijoje, kurioje
identifikavome žydėjimo inicijavimo geną.
Kiekvienas dalyvavimas
konkurse ir ruošimasis jam tobulino įvairias asmenines kompetencijas – kaip
rašyti mokslinį darbą, jį pristatyti ir bendrauti su ekspertais. Prof. V. Vansevičius
paskyrė daug laiko konsultacijoms, kaip teisingai pateikti duomenis, rašyti
darbus, ir motyvuodavo išsakydamas labai reikalingą kritiką. Visi šie žmonės
suteikė neįkainojamos patirties, kuri man labai padėjo tęsti savo mokslinę
karjerą. Be šio konkurso tikriausiai būtų neįmanoma prieiti prie tokio mokslo
ir galimybių, kurias turėjau aš. Kadangi Lietuva maža ir įvairių sričių
akademinėje aplinkoje dauguma vienaip ar kitaip susiję, besiplečiant pažinčių
ratui tenka gyva galimybė pabendrauti su autoritetais, pažįstamais tik iš
publikacijų, paprašyti pagalbos, patarimų. Tai labai graži kultūra, kai aukšto
lygio mokslininkai priima mokinius ir stengiasi juos vesti į priekį.
Žinoma, sutikau ir savo
amžiaus žmonių, su kuriais augome. Povilas Kavaliauskas, Dobilė Minkutė,
Edgaras Skorulskas, Rimvilė Prokarenkaitė ir daugelis kitų kūrė motyvuojančią
aplinką. Povilas daug padėdavo, keisdavomės reagentais, patirtimis. Šie žmonės
lieka visam gyvenimui. Man pasisekdavo būti tarp žmonių, kurie tapdavo šeima –
tiek visa mūsų laida mokykloje, tiek ESJMK dalyviai.
Koks
projekto „Malus x robusta“ pražydinimas in vitro kultūroje“, su kuriuo
atstovavai Lietuvai ES jaunųjų mokslininkų konkurse ir buvai apdovanotas
trečiąja vieta, likimas?
Per ketverius darbo
metus pavyko pasiekti visų norimų projekto tikslų, todėl vėliau atsiradus
kitiems prioritetams jis nebuvo tęsiamas. Esu šiek tiek pergalvojęs visą
projekto esmę ir iš tiesų patobulinus atliktus tyrimus, sukurta
technologija turi galimybę būti komercializuota. Būtinai reikėtų atlikti rinkos
tyrimus ir išsiaiškinti tokio dalyko poreikį, tačiau tam reikia daug laiko,
kuris šiuo metu paskirtas vaistų kūrimui. Bet augalai neužmiršti, taip pat
dalyvauja tam tikruose vaistų kūrimo etapuose, todėl galimybė tęsti darbus
visada yra.
Kas
Tave įkvepia gyvenime ir profesinėje veikloje?
Gyvenime įkvepia
galimybės, kurias turime, ir žinojimas, kad jomis galima pasinaudoti. Gyvename
tik kartą, tikriausiai be jokios prasmės, todėl tą prasmę reikia susikurti.
Mano tikslas yra susipažinti su aplinka, kurioje gyvenu, kol turiu tokią
galimybę. Nuo vaikystės esu stebėtojas, stebiu aplinką, gamtą ir kiekvieną
kartą ji mane stebina. Mes, žmonės, esame labai mažytė dalis visumos, bet kol
kas vieninteliai turintys tokį intelektą iš visų rūšių. Nežinome, ar kitos
gyvybės rūšys turi tokį norą pažinti, bet aš juo naudojuosi ir tai yra
kasdienis įkvėpimas.
Yra daug žmonių, kurių
pasiekimai žavi. Kiekvienas, tiek mažas, tiek didelis pasiekimas žavi, kadangi jie
yra pastangų rezultatas. Negalėčiau įvardinti vieno ar kelių mokslininkų darbų,
kurie išskirtinai sužavėjo. Visi jie ypač svarbūs mokslui ir mūsų ateičiai.
Žinoma, daugiausiai emocijų sukelia, kai artimoje aplinkoje esantys žmonės
įgyvendina savo tikslus, padaro atradimus.
Galėčiau išskirti
nebent gyvybės mokslų tyrimus, vykdytus 1970–1990 metų laikotarpiu. Atradimai
ir įrankiai bei kūrybiškos situacijos, kuriomis mokslininkai išsprendė gamtos
paslaptis, įkvepia ir motyvuoja. Stengiuosi ir savo darbuose tarp visų naujų
įrankių nepamiršti „old school“ metodų, nes jie labai universalūs ir suteikia
laisvės. Pastebiu, kad mokslas tampa labai sintetinis ir pririštas prie
komercinių rinkinių, instrumentų ir pan. Tarkim, vietoj reikiamo buferio, kurį galėtum
pasiruošti pats, naudoji komercinį buferį A, kurio sudėties nežinai ir negali
keisti jokios eksperimentinės sistemos. Todėl stengiuosi neprisirišti prie
tokių dalykų, nes tai riboja kūrybiškumą. Šis sintetinis mokslas yra patogus
monotoniškose situacijose, kai reikia taupyti laiką ir atlikti paprasčiausias
procedūras.
Kokią
vietą Tavo gyvenime apskritai užima mokslas? Ką veiki laisvalaikiu?
Gyvenimas susiklostė
taip, kaip ir norėjau – mokslas užima 99% mano veiklos. Čia nėra vien tik profesija,
tai yra gyvenimo būdas. Smegenys visada užimtos eksperimentų planavimu,
galvojimu, ką galima pakeisti, padaryti kitaip. Moksliniai straipsniai,
tendencijų moksle sekimas, nuolatinis mokymasis ir gamtos pažinimas.
Taip pat nuo jaunų
dienų domiuosi reivo kultūra ir elektronine muzika, su draugais dalyvauju tokio
pobūdžio vakarėliuose, kartais būna ir pogrindinių, kuriuose labai tiksliai
atkuriama atmosfera ir muzika, vyravusi ankstyvaisiais 1990 metais, pažengus
acid techno stiliaus muzikai. Nekalbu apie populiarius klubus ir jų muziką bei
visur vartojamą žodį „reivas“, tai yra labai specifinio laikotarpio ir stiliaus
kultūra, kuri dabar labai retai sutinkama. Taip pat kuriu įvairių trance,
techno ir core stiliaus atmainų muziką naudodamas analoginius ir skaitmeninius
sintezatorius. Tai irgi tam tikras mokslas. Visada laikausi teiginio, kad
mokslas yra menas ir menas yra mokslas, nes visur svarbiausia kūrybinis
procesas, tik metodai ir rezultatai kitokie.
Kokios
asmeninės savybės labiausiai padeda, o kokios trukdo mokslinėje veikloje?
Labiausiai padedanti
savybė – visada noras kažką sužinoti, ypač ko nors prireikus atliekant
mokslinius darbus, tada net ir labai sudėtingus dalykus pavyksta pritaikyti.
Esu labai kritiškas sau, rezultatams ir eksperimentų planams, niekada nevertinu
gautų rezultatų teigiamai, kol tikrai neišsiaiškinu, kad jie teisingi. Tai
atima labai daug laiko, bet kitu atveju galima greitai nudegti, nes iš pirmo
žvilgsnio rezultatai atsako į iškeltus klausimus, tačiau tie atsakymai dažniausiai
būna klaidingi. Nebijau rizikuoti, nors dažniausiai ta rizika pasireiškia
neigiamai, tačiau reti, bet teigiami rezultatai viršija lūkesčius. Ir visada
sau keliu labai aukštus reikalavimus, vadovaujuosi arba gerai, arba nieko principu ir prie kiekvienos smulkmenos
praleidžiu daug laiko, kol ji atrodo kokybiška ir tampa verta dėmesio.
Turiu daug blogų
savybių, kurios trukdo. Viena didžiausių – nemoku, neprisiverčiu dirbti su tuo,
kas neįdomu ar nebus pritaikoma. Tikriausiai tai dar viena iš priežasčių, kodėl
nusprendžiau netęsti tolimesnių studijų, nes programose daug dalykų, kurie
tiesiog neįdomūs ar pasenę ir per prievartą švaistyti laiko nenoriu. Taip pat
dažnai išsikeliu per daug ambicingus tikslus, kurių negaliu įgyvendinti, tačiau
iš to randasi labai įdomi patirtis ir dažniausiai išeina neblogų dalykų, tai
kaip ir visai gera savybė J.
Ką
patartum mokiniams, kurie svarsto imtis tiriamosios veiklos mokykloje? Kokia
buvo Tavo sėkmės formulė?
Patarčiau drąsiai imtis
ir be ilgų svarstymų daryti. Svarbiausia to tikrai labai norėti ir iš to
nesiekti naudos sau – jeigu rūpi tik papildomas pažymys ar balas stojant į
universitetus, tai toli su tokiu požiūriu sunku nueiti. Manau, kad noras ir
pasiryžimas paaukoti daug laiko ir kitų išteklių yra pagrindiniai dalykai, vedantys į priekį.
Reikia pradėti kuo anksčiau, jei tik yra galimybė, ir kiek žinau, šią galimybę
puikiai suteikia Jaunojo tyrėjo veiklos. Nes patirtis yra geriausia mokykla. Įsivaizduokite,
kokia ji tikra dalyvaujant ESJMK, kur tavo darbą, atliktą pasitelkus dar gana
kuklią patirtį, vertina ekspertai, kurių patirtys kauptos dešimtis metų. Konkurso
metu nerizikuoji, nes niekas neparašys blogo pažymio, neišmes iš universiteto
ar neatims stipendijos. Taip pat – kuo anksčiau patiriamas visko žinojimo
sindromas, tuo mažiau gėdos ateityje. Manau, daugumai pažįstamas jausmas, kad
tam tikrame etape jau viską žinai, esi specialistas ir pan. Toli gražu taip
nėra ir niekada nebus. Kuo didesnė patirtis, tuo mažiau žinai. Apibendrinant,
tai, ką darai, turi būti įdomu, turi labai norėti, nebijoti nesėkmių ir
kritikos, pasiryžti daug dirbti ir nesitikėti visko greitai. Tai pagrindiniai
dalykai, kurie padės pasiekti tikslų.
Aš nelaikau savęs sėkmingu
ar kažko pasiekusiu. Ką turiu sukūręs dabar, yra 11 metų darbo rezultatas, nes toks
mano gyvenimo būdas ir man tai nuoširdžiai patinka. Į ESJM konkursą ir savo
projektą žiūrėjau labai rimtai, tai nebuvo tiesiog vienas iš konkursų ar
mokyklinių konferencijų, aš vertinau ir tikėjau savo darbu. Mano pagrindinis
tikslas nebuvo užimti prizinių vietų ar išvažiuoti atstovauti Lietuvai, didžiausias
laimėjimas yra patirtis. Tarptautiniame etape susipažinau su žmonėmis beveik iš
viso pasaulio, taip pat komisijos pirmininkas netikėtai padovanojo termociklerį
– man pirmą ir tokį svarbų instrumentą, labai prisidėjusį prie ateities planų. Aišku, smagu, kai darbą ir pastangas įvertina,
tačiau iš to kyla problema, kaip tas įvertinimas nuskamba visuomenėje. Dažnai
formuluojama, kad įvyko mokslą keičiantis atradimas, nors iš tiesų tai yra normalus
tiriamasis darbas su gautais rezultatais, niekuo nesiskiriantis nuo kitų. Toks
darbų ir laimėjimų išaukštinimas verčia pasijusti kiek nemaloniai. Bet aš
tikėjau, norėjau ir pasiekiau savo tikslą, taip pat kaip ir kiti. Nieko nėra
neįmanomo, jei esi pasiryžęs dėl to dirbti. Kokį nors rezultatą vis tiek pavyks
pasiekti.
Kokie
Tavo ateities planai ir tikslai? Kaip save įsivaizduoji, tarkime, po penkerių
metų?
Kol kas ateities planai
yra toliau dirbti kuriant vaistus ir vystyti šią sritį, auginti laboratoriją
Lietuvoje. Didžiausias tikslas yra sukurti vaistą ir genų terapijos
technologiją, kurie sėkmingai užbaigtų klinikinius tyrimus ir būtų taikomi praktiškai.
Tai yra labai ambicingas tikslas, bet įmanomas. Po penkerių metų save įsivaizduoti
gana sunku, tikriausiai būsiu toks pat – su miego trūkumu ir tamsiais paakiais ir
gal sukūręs veikiančius vaistų prototipus J.
Ačiū
už pokalbį!
Nuotraukos iš M. Navicko asmeninio albumo ir V. Kalaimaitės