15–oje Idėjų mugėje pristatytos įdomiausios mokinių tiriamųjų darbų idėjos


Gruodžio 6 d. sostinėje „Corner Hotel“ viešbutyje įvyko Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) organizuojama jaunųjų tyrėjų tiriamųjų darbų Idėjų mugė.  

„Nuo 2009 metų jaunieji tyrėjai kasmet renkasi į tiriamųjų darbų idėjų renginį – Idėjų mugę. Šiemet visi susirinkome jau 15 kartą, tad galime drąsiai teigti, jog renginys tikrai pasiekė, o gal net ir įpusėjo savo paauglystę", – sako Ieva Šablevičiūtė-Visockienė, LINEŠA STEAM plėtros ir inovacijų skyriaus vadovė. 

Pasak jos, Idėjų mugė – ypatingas renginys, mat jo tikslas neįprastas. 

„Jis skirtas ne įvertinti jau padarytus darbus, kaip paprastai būna konkursuose, o atvirkščiai, padėti mokiniams darbus atlikti kuo geriau. Tai konsultacinis renginys, skirtas kartu su mokslininkais-konsultantais aptarti savo mokslinio darbo idėjas ir geriausius būdus joms įgyvendinti”, – aiškina LINEŠA atstovė. 

Šiemetinei mugei atrinkta 30 originalių mokinių idėjų – nuo idealaus vidpadžio, kavos tirščių panaudojimo bioplastiko gamybai, iki riešutų kevalų filtrų mikroplastiko absorbavimui ar Marso klimato pokyčių tyrimo. 

Renginyje jaunieji tyrėjai turėjo galimybę savo idėjas pristatyti mokslininkams, su jais padiskutuoti, gauti patarimų, kaip plėtoti ir įgyvendinti savo tyrimą, užauginti jį iki tinkamo pateikti Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkursui. 

Mokiniai džiaugėsi mokslininkų patarimais  

Aistis Domeika, Kauno Sveikatos mokslų universiteto gimnazijos I klasės mokinys, kartu su Austėja Gudaite atliekantis projektą „Idealus vidpadis – citius, altius, fortius“, džiaugėsi mugėje iš mokslininkų gavęs vertingų patarimų, kur kreipti tyrimą, kur dėti akcentus ir kaip išvystyti iki normalaus mokslinio darbo. 

„Vertingiausias išgirstas patarimas, kad reikia susikoncentruoti į vieną dalyką: arba tyrinėti padukų formą, arba standumą ir jų pritaikymą žmonėms“, – pasakojo jaunasis tyrėjas.  

Aisčio tyrimo idėja – sukurti vidpadį, kuris pagerintų šuolio į aukštį atlikimo techniką ir sumažintų traumų tikimybę. 

„Tokį tyrimą sugalvojau daryti, nes pats sportuoju, domiuosi šuolio technika, tyrimais, svarstau rinktis daktaro profesiją. Planuoju tęsti tyrimą, noriu dalyvauti ir ES Jaunųjų mokslininkų konkurse“, – planais dalinosi mokinys. 

Tyrimo idėja kilo kavinėje 

Vilniaus Meridiano licėjaus dešimtokai Karolina Andziulytė ir Adas Marganavičius, mugėje  pristatę projektą „Kavos tirščių panaudojimas bioplastiko gamybai“, džiaugėsi, kad profesoriai renginyje atsakė būtent į tuos klausimus, į kuriuos abu jaunieji tyrėjai neturėjo atsakymo ir nežinojo, ką daryti. 

„Mokslininkai patarė naudoti tam tikras medžiagas, kurios padėtų išvengti pelėsio“, – pasakojo Adas. 

Karolina pasakoja, kad idėja su kavos tirščiais pagaminti biologiškai skaidomą plastiką kilo kavinėje. 

„Darbą tęsime ir važiuosime į dar du konkursus – Lietuvoje ir JAV“, – kalbėjo ji. 

Idėjas dažnai generuoja mokytojai 

Mugėn savo mokinius atlydėjusi Daiva Urbštienė, biologijos mokytoja iš Palangos senosios gimnazijos, šiame renginyje dalyvauja ne pirmus metus. 

„Viskas dėl vaikų, nes yra vaikų, kurie domisi. Matai vaiko potencialą ir norisi jam parodyti, kas yra tas tiriamasis darbas, kad galima jį atlikti ir turėti galimybę pabendrauti su mokslininkais“, – šypsosi mokytoja. 

Daivos patirtis rodo, kad jei vaikai patiria sėkmę kažkokioje srityje, jie ir ateityje ir nužingsniuoja į tą sritį. 

„Turiu mokinių, kurie dalyvavo Idėjų mugėje, po to ES Jaunųjų mokslininkų konkurse, jiems labai neblogai sekėsi ir jie pasuko mokslo keliu. Tie mokiniai labai vertina tokius renginius, kaip šis, ir yra dėkingi, kad kažkada buvo pastebėti ir „užkabinti“. Štai viena mano buvusi mokinė, kuri irgi yra dalyvavusi šioje mugėje, Švedijoje dabar yra ekotoksikologijos mokslų daktarė“, – sakė mokytoja. 

Paklausta, ar noriai vaikai imasi tyrimų, Daiva sakė, kad juos reikia pakalbinti, sudominti. 

„Matai vaiko kruopštumą, susidomėjimą ir jau imi galvoti, kad tas vaikiukas gal galėtų kažką šioje srityje nuveikti. Didžiausias iššūkis yra sugalvoti tyrimo idėją. Dažniausiai tai mokytojo darbas tą mintį sugeneruoti“, – šypsosi ji. 

Idėjų mugės tikslas – skatinti mokinius tyrinėti, formuoti mokslinio mąstymo bei tiriamojo darbo įgūdžius ir padėti geriau pasirengti Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkursui.